Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

RFSL ratar Garbergs "Sätt på mig"-kampanj

Publicerad: 29 maj 2002, 08:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Folkhälsoinstitutet, FHI, ratade reklambyrån Garbergs första förslag till sommarkampanj mot sexuellt överförbara sjukdomar, "Happy Hunting". Nu ratar RFSL Garbergs nya kampanjförslag "Sätt på mig" som var tänkt att användas av FHI, RFSL och RFSU tillsammans.


- Vi kommer inte att göra en gemensam sommarkampanj med FHI. Vi tyckte det material som var framtaget var bra, säger Sören Andesson, förbundsordförande RFSL.

FHI gav Garbergs i uppdrag att skapa material för årets sommarkampanj, som för tolfte året i rad skulle bli en gemensam insats för RFSU, RFSL och Folkhälsoinstitutet. Första förslaget hade temat "Happy Hunting" men Folkhälsoinstitutet hade invändningar mot att utformningen anspelade på jakt.

RFSL gillar dock Happy hunting och vill använda det materialet. Nu blir det ingen gemensam insats för att informera om de sexuellt överförbara sjukdomarna.

- Sommarkampanjen ska vara en allmän kampanj som ska vända sig till homo-, bi- och heterosexuella och när Folkhälsoinstitutet drar sig ur på så kort varsel måste vi rikta kraften mot vår egen målgrupp - män som har sex med män, säger Sören Andersson.

Det nya kampanjtemat är "Sätt på mig". Tanken är att det ska få kondomen att tilltala unga människor och förklara hur den kan hjälpa dem enligt Kristina Ramstedt, chef för avdelningen för levnadsvanor och tillsyn och även ansvarig för sommarkampanjen på FHI.

- Vårt uppdrag går ut på att få kondomen mer populär bland ungdomarna. Vi har inget uppdrag att titta på sexualiteten och hur många eller vilka partners man har, säger hon.

Kristina Ramstedt tror dock att RFSL vill använda materialet.

- RFSL har fått se det och jag tror att de kommer att använda det. RFSU har många egna aktiviteter i sommar men de kommer nog att blanda och även använda vårt material när det ska informeras, säger hon.

Sätt på mig ska användas för första gången på Hultsfredsfestivalen. I första hand ska kampanjmaterialet bestå av informationsbroschyrer, kondomer och t-shirts enligt Kristina Ramstedt.

Till Hultsfred skickar RFSL sin egen delegation.

- Vår ungdomsavdelning ska finnas på Hultsfred. Men i sommar kommer vi inte att göra någon stor påkostad kampanj. Vi har inte pengar till det. Vi försöker informera med lite enklare material som vi ska ta fram, säger Sören Andersson.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev