Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Retail House vill hjälpa handeln nå hälsomedvetna

Publicerad: 3 Januari 2007, 13:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Byrån Retail House, specialiserad på butiksmarknadsföring släpper i veckan en bok tillsammans med Lunds universitet, som visar på nyttan att rikta sig mot hälsomedvetna konsumenter.


Rönen i boken, Strategisk hälsokommunikation i butik har tagits fram av magisterstudenter på Lunds universitet, under ledning av professor Ulf Johansson. Bokens slutsats är att hälsomedvetna kunder handlar mer medvetet än andra konsumenter och därför är mer mottagliga för butiksannonsering. Ett av exemplen i boken visar att en uppskyltning av hälsosamt bröd ökade försäljningen med 35 procent.

- Vi vill bidra till att öka kunskapen hur butiksmarknadsföringens mekanismer fungerar. Den kunskapen är inte så tydlig idag, säger Martin Moström, partner på Retail House.

Bokens målgrupp är aktörer som är praktiskt verksamma inom dagligvaruhandel och detaljhandeln som är intresserade av hur konsumenter beter sig inne i butiken. Boken är tryckt i 1.000 exemplar och säljs för 360 kronor.

Vad betyder det för Retail House varumärke att släppa den här boken?

- Det är viktigt för oss som retail marketing-byrå att kompetensutvecklas och jag tror att kopplingen till den akademiska världen är en bra källa att gräva ur, som också kommer våra kunder till godo.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.