Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Resumés reporter vittnar i förhör om påstådda mutbrott

Publicerad: 18 Februari 2008, 13:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Flera journalister utreds för mutbrott. Enligt misstankarna - som först dök upp i branschtidningen Resumé - har journalisterna köpt rabatterade biljetter till Thailand. Thai Airways avfärdar anklagelserna:- Det är kampanjpriser, inget annat, säger Jonas Broström, marknadschef.


En av de som kallats till förhör är Resumés journalist Leif Holmkvist, som i höstas berättade om misstankarna i en artikel på Resumé.se:

- Ja, det stämmer jag har varit på ett så kallat vittnesförhör, säger Leif Holmkvist.

Kammaråklagare Malin Palmgren har inlett en förundersökning, och påstår att Thai Airways kan ha gjort sig skyldiga till bestickning, genom att sälja billiga biljetter till Bangkok.

- Det finns ett påstående om att Thai Airways har haft ett sådant erbjudande, och i så fall kan det röra sig om bestickning, de som accepterat erbjudandet kan ha gjort sig skyldiga till mutbrott. Vi ska hålla ett antal förhör, säger åklagare Malin Palmgren, som leder förundersökningen.

Thai Airways förstår inte anklagelsen som riktas mot företaget:

- Det här handlar om kampanjpriser, vi har inte ställt några som helst krav på motprestation, säger Jonas Broström, marknadschef på Thai Airways, och fortsätter:

- Det är inte heller så att de här kampanjpriserna har varit avsedda exklusivt för journalister, det är alla möjliga yrkesgrupper som rest till det priset.

Fredrik Sjöshult, chef på Expressen.se, är en av de som pekats ut av Resumés Leif Holmkvist. Enligt anklagelserna ska Fredrik Sjöshult ha köpt en rabatterad biljett till Bangkok.

- Jag har inte hört något från åklagaren. Men det är bra att det här utreds, för det kommer att visa att jag inte har gjort något fel, säger han.

Men du vet inte om du är misstänkt?

- Nej, det vet jag inte. Men jag vet att jag inte har gjort någonting fel.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.