Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Resumé: "Alkoholannons var engångsföreteelse"

Publicerad: 21 maj 2002, 11:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Införandet av en champagneannons i Resumé var en engångsföreteelse som "genomfördes ur ett publicistiskt och opinionsbildande perspektiv". Det skriver tidningens ansvariga utgivare Martin Vårdstedt i ett yttrande som Konsumentverket mottagit idag.


Myndigheten ska nu besluta om en stämningsansökan mot Resumé ska lämnas in.

- Vi har inte bestämt vad vi ska göra i Resumés fall, vi måste ta deras yttrande i beaktande först, säger Catharina Jonson, handläggare på Konsumentverket.

I yttrandet hänvisar Martin Vårdstedt också till den ledare han skrivit i det nummer där alkoholannonsen publicerades. I ledaren skriver Vårdstedt bland annat: "Att sektorn är genomrutten av dubbelmoral och hyckleri är redan känt - får vi smisk för att vi tagit in annonsen kan vi alltid publicera åtta sidor champagnetips i nästa nummer".

Resumés annons, publicerad i mitten av april, inspirerade flera spritannonsörer som ville annonsera i Resumé. Nubbeannonsörerna nobbades dock.

- Då sade jag nej, tack. Vi gör det inte i syfte att tjäna pengar. Det var ett engångstillfälle för att utröna vad som händer och hur myndigheterna reagerade när vi tog in en spritannons, och sedan vill vi göra journalistik

av det, säger Martin Vårdstedt.

Resumés beslut att ta in spritannonsen spred viss oro uppåt i

Bonnier-leden. Jonas Eriksson, vd för Bonnier populärpress där Resumé ingår ringde och hörde om det skulle bli någon fortsättning på spritannonserna.

- Absolut, jag pratat med Martin Vårdtedt om det. Det gör jag med alla våra tidningar och om alla annonser, säger han.

Jonas Eriksson är dock noga med att påpeka att det är Martin Vårdstedt som är ansvarig utgivare och fattar besluten om vilka annonser Resumé tar in.

- Jag tycker inte att man ska ha in spritannonser när det sker mot gällande lagstiftning, men det där får du ta med Martin, säger Jonas Eriksson.

Konsumentverket har redan lämnat in en stämningsansökan till Marknadsdomstolen mot tidningen Moderna Tider, som också publicerat alkoholreklam. I fallet Moderna Tider har verket yrkat på ett så kallat interimistiskt förbud, det vill säga att ytterligare alkoholreklam i tidningen ska förbjudas i väntan på den slutgiltiga domen.

Marknadsdomstolen är högsta instans, och utslaget i fallet kommer att bilda rättspraxis.

Rolf van den Brink

Björn Hedensjö

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev