Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Respons i ny annonskrock med SAS

Publicerad: 6 November 2001, 12:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Företaget Respons helsidesannonser i Dagens Industri har ännu en gång hamnat bredvid SAS-artiklar som ger oönskade associationer.


I samband med SAS-olyckan i Milano i början av oktober hamnade Respons

helsidesannonser för telefonkonferenssystemet Smart Meeting intill artiklar om

flygolyckan. Annonserna vände sig bland annat till läsare "som vill slippa

konferensresor", och uppfattades som mycket osmakliga av flera läsare. Respons,

som hade räknat med att DI skulle ha dragit in annonserna, kallade då DIs

agerande för "skandalartat". När Smart Meeting idag tog nya tag med

helsidesannonser i DI hamnade en av annonserna bredvid en artikel med rubriken

"Krismöte för SAS". Bilden i annonsen, som föreställer mötesdeltagare med

bistra ansiktsuttryck, förefaller vid en första anblick vara direkt kopplad

till artikeln.

Hur ser ni på annonsens placering?

- Det enda vi kan göra är att påpeka placeringen lite syrligt. Men vilka

nyheter som hamnar bredvid artikeln ligger utanför vår kontroll, säger Respons

marknadschef Patrik Berglund.

Förra gången fick annonserna dessutom en annan placering än den begärda. Blev

det så den här gången också?

- Nej, den här gången stämde det.

Väcker annonsens placering några konspirationsteorier?

- (Skratt) Nej, vi tror inte att DI konspirerar. Att det blev så här den här

gången beror helt enkelt på att olyckliga omständigheter som i sin tur beror

på konjunkturens påverkan på flygbolagen. Jag vill understryka att vår annons

inte har med SAS att göra.

Hur blev det förresten med kompensation från DI förra gången?

- Det är en sak mellan oss och Dagens Industri.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.