Nyheter
Reseguiden lägger ner tidningen
Publicerad: 17 september 2008, 06:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Reseguiden lägger ned sin papperstidning. Tre tjänster försvinner. "Det finns ingen företagsekonomisk motivation att fortsätta investera i en tidning", säger vd Michael Blaxland.
MS
Martin Schori
Reseguiden har haft en upplaga på 45.000 exemplar och kommit ut med fem utgåvor hittills i år. Förra veckan kom det senaste numret, som alltså blir tidningens sista.
- Sedan i somras, då vårt samarbete med Aftonbladet upphörde, har vi haft redaktionellt material på vår sajt. Vi har fått en bra respons från kunder och besökare och, tro det eller ej, vi tjänar ganska bra med pengar på nätet. Därför slutar vi att ge ut tidningen, säger Reseguidens vd Michael Blaxland.
Sålde tidningen för dåligt?
- Vi hade en god prognos för annonssäljet under våren men under sommaren har den ändrats. Vi märker att kunderna vill ha mer fokus på pris och produkt än varumärkesbyggande. Pappret går för sakta, kunderna vill sälja. Och det är typiskt för resebranschen i en lågkonjunktur.
Hur påverkas personalen?
- Tyvärr är vi tvungna att släppa tre tjänster. Det är det som är det tråkiga i kråksången.
Reseguiden omsatte 24 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2007-2008 (maj-april). Förlaget har sajter i bland annat Norge och Storbritannien. Nu väntar ytterligare internationell expansion, säger Michael Blaxland.