Nyheter
Renault lanserar Koleosmed tung tv-annonsering
Publicerad: 4 september 2008, 12:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
När Renault lanseras sin första stadsjeep, Koleos, sker det till tonerna av Rolling Stones och en blick bakåt i historien. "Vi vill visa på själen i vårt varumärke", säger Fredrik Thors, nordisk marknadskommunikationschef för Renault. <b>Se filmen på Dagens Media.</b>
HW
Henrik Widell
Filmen börjar med darriga filmsekvenser som visar de Renault-taxibilar som blev kända som Taxis de la Marne, då de fraktade franska soldater till slagfälten vid floden Marne under första världskriget. Filmen arbetar sig sedan fram genom historien till Renaults senaste modell, stadsjeepen Koleos.
- Det handlar om att visa vad vi gjort under historien men också att skapa en känsla. Folk känner igen våra modeller och miljöerna som bilarna visas i. Trots att filmen speglar historien vill vi visa det nya, säger Fredrik Thors.
Han vill inte kalla Koelos för en SUV utan beskriver den som en stadsjeep som är anpassad för terrängkörning, men med personbilskomfort. Bilens målgrupp är män och kvinnor 25-55 år som lever ett aktivt liv.
- Det kan tyckas brett men bilen kommer i många olika utförande och kan anpassas efter tycke och smak.
Reklamfilmen kallas Super 8 efter det gamla filmformatet och musiken är också plockad från den eran, Rolling Stones låt I'm Free. Filmen ska visas i tre olika längder 60, 30 och 15 sekunder.
- Vi ska gå i alla de stora kanalerna under kampanjperioden som sträcker sig över fyra veckor, med start den 10 september.
Renault ska också annonsera i print.
- Vi har valt att kommunicera i få kanaler för att få stora genomslag i dem vi har valt.
Renault Koleo lanseras den 20 september. Reklambyrån bakom kampanjen är Publicis i Frankrike men Grey i Sverige har anpassat den för den svenska marknaden. Renault jobbari Sverige med mediebyrån Vizeum.