Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Relatable öppnar kontor i New York

Julia Undin och Annika Eriksson startar upp Relatables New York-kontor.

Foto: Pressbild

Efter ett 2018 med stark tillväxt öppnar Relatable sitt andra kontor i USA genom att etablera sig i New York. "Vi har stora kunder som sitter där och som har uttryckt att de tycker att det vore bra om vi kommer närmare dem", säger Martin Garbarczyk, vd och medgrundare.

Marknadsföringsföretaget Relatable, som är inriktade på influencer marketing, har sedan starten 2016 expanderat globalt till London och Los Angeles. Tack vare en snabb tillväxt under 2018 öppnar man nu även kontor i New York. 

Under sina tre verksamhetsår har Relatable inte tagit in några externa investerare utan har växt organiskt. I början av förra året var man 13 medarbetare på bolaget, idag är man 49 och räknar med att vara 70 till sommaren. Bland de största kunderna finns Google, Youtube och Adobe. 

Omsättningen har växt från 36,5 miljoner kronor 2017, till 76 miljoner 2018. Enligt Martin Garbarczyk, vd och medgrundare, kommer även vinsten ha vuxit sedan förra året som då landade på 5 miljoner kronor. 

– Våra revisorer sitter och stänger vårt bokslut för 2018 nu och exakt vad vinsten landar på i 2018 får vi se när de är klara. Men som det ser ut nu kommer vi hamna någonstans mellan 8-10 miljoner kronor i vinst, säger han till Dagens Media. 

Vad ligger bakom tillväxten?

– Vi har från dag ett betraktat Instagram som ett och samma land och har hela tiden tänkt i ett internationellt perspektiv. Det intresserar inte oss att bara bli Nordens största influencer marketing-byrå, såsom många andra går ut med att de är. Vår framgång beror på fantastiskt duktiga medarbetare och på att vår kundlista växer så starkt, tack vare att vi är bra på att lyssna in kunderna. 

Martin Garbarczyk säger att Relatables kunder är "fantastiska och krävande" marknadsförare varav många jobbat med influencer marketing sedan långt innan det blev en hypad term. Men idag har kunderna väldigt höga krav på att arbetet med influencer marketing ska vara datadrivet och ihopkopplat med alla andra marknadsföringsaktiviteter och KPI:er som bolagen har uppsatta. 

– Kunderna bygger in influencer marketing i andra delar för att få ett 360-perspektiv. Det är svårt att skala upp det snabbt och att göra inhouse, och därför vänder de sig till oss. 

Det är främst i Europa och USA som Relatable har sin tillväxt idag och nästan 60 procent av omsättningen ligger efter bara ett år utomlands. Det är också därför man nu väljer att öppna upp sitt andra kontor i USA. 

– Det känns helt naturligt för oss att öppna upp i New York. Vi har stora kunder som sitter där och som har uttryckt att de tycker att det vore bra om vi kommer närmare dem. New York är dessutom en av världens största medie-städer och ett kontor där ger oss möjlighet att täcka upp USA från kust till kust, säger Martin Garbarczyk. 

Julia Undin från creative sales-sidan samt Annika Eriksson som är en del av Relatables kreativa studio, är de två som flyttar över för att öppna upp och ta hand om New York-kontoret. Julia Undin har en bakgrund på OTW och Bonnier medan Annika Eriksson var på Ingager innan hon kom till Relatable. 

New York kontoret öppnar upp portarna i mars, men flyttlasset går redan nästa söndag.  

– Julia och Annika är både skitduktiga marknadsförare och säljare och är överexalterade inför att få öppna upp i New York. Jag är väldigt stolt över att personer som de representerar Relatable, de kommer gå långt i den här branshen, säger Martin Garbarczyk.

Är planen att expandera ännu mer?

– Ja, absolut. Vi tittar just nu på den tyska marknaden som ligger näst i tiden för oss, vi har redan börjat anställa för att täcka upp den marknanden. Sedan har vi även börjat bygga upp i Norge. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2019-02-06 13.51

Dela artikeln: