Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rekordstort medieintresse för Konstfacks vårutställing

Publicerad: 12 maj 2009, 11:46
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Efter Anna Odells fejkpsykos och NUG:s nedklottrade tunnelbanevagn är intresset för Konstfacks vårutställning massivt. "Det har varit massor av journalister och tv-team här", säger Mabel Selin, pressansvarig för utställningen.


Hittills under 2009 har 325 artiklar skrivits om Konstfack, visar en sökning i databasen Presstext, där pappersversionerna av bland annat DN, Expressen och Sydsvenskan ingår. Samma period förra året var siffran endast 106.

Anna Odell skapade en av vårens allra hetaste debatter då hon i tunna kläder - till synes psykotisk - irrade runt på Liljeholmsbron.

I helgens Dagens Nyheter lyfte hon äntligen bladet från munnen om syftet med skådespelet, som var en del av hennes examensarbete på Konstfack. Händelsen var en iscensättning av Anna Odells upplevelser för 13 år sedan, då hon på riktigt varit inne i en psykos. Verket, som premiärvisas idag tillsammans med alla de andra elevernas examensarbeten, ska visa på hur utlämnade psykpatienter är till andras godtyckliga omdömen.

Mabel Selin tog idag emot ett massivt pressuppbåd som ville se förhandsvisningen av vårutställningen.

- Det har definitivt varit fler journalister än tidigare. Under morgonen har det varit massor med journalister och tv-team här, säger hon och fortsätter:

- Jag jobbar fortfarande för att kunna svara på alla medieförfrågningar.

Hon hoppas att den debatt som väckts och den stundtals skarpa kritik som Konstfack utsatts för ska kunna innebära att fler hittar till vårutställningen.

- Det är svårt att sia om hur många som kommer för att se utställningen. Men jag hoppas att vi ska kunna nå en publik som inte har varit här förut.

Konstfacks vårutställning invigs idag klockan 16:00 av skolans rektor Ivar Björkman. Den visas därefter för allmänheten till och med den 24 maj.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.