Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rekordår för TV4-Gruppen

Publicerad: 12 Februari 2009, 12:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

TV4:s resultat 2008 landade på 761 miljoner kronor. Det är koncernens bästa någonsin.


Omsättningen för 2008 uppgick till 3,4 miljarder kronor (3,1 miljarder). Rörelseresultatet stannade på 761 miljoner, en ökning med 24 procent jämfört med 2007. Det motsvarar en rörelsemarginal på 22 procent.

Enligt TV4 beror det goda resultatet på "starka programsatsningar, god tv-reklammarknad, satsningar på nya medier och en fortsatt stark tillväxt av nischkanaler". Samtidigt har man genomfört besparingsåtgärder. Dessutom har slopad koncessionsavgift lyft resultatet.

I år drar man dock i handbromsen.

- Huvudfokus under året är tablåsatsningar i TV4, samtidigt som vi mot bakgrund av lågkonjunkturen har slagit av på investeringstakten. Besparingar började genomföras redan under slutet av förra året för att säkra resurser till programinnehållet och för att undvika uppsägningar, säger Jan Scherman, vd för TV4-Gruppen, i pressmeddelandet.

Under året har TV4 lanserat nyhetskanalen.se, tv-kanalen TV4 Science Fiction samt förvärvat Canal Plus - ett köp som gick loss på 3 miljarder kronor. I februari 2008 fick TV4 tillåtelse att sända 50 procent mer reklam, samtidigt som konkurrensen från andra tv-hus ökar. Det har lett till kraftigt sänkta priser, men enligt bokslutet har det främst påverkat de timmar där tv-tittandet är lågt.

Reklamintäkterna ökade från 2,6 till 2,8 miljarder kronor mellan 2007 och 2008. Betal-tv omsatte 491 miljoner kronor år 2008 - året före var siffran 394 miljoner. Intäkterna för nya medier ökade med knappt 40 procent, med koncernen redovisar inga exakta siffror.

Samtidigt minskade TV4:s del av tv-reklamkakan något, från 54,8 till 54,4 procent.

Dagensmedia.se har sökt ansvariga på TV4.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.