Rekordår för influencerbyrån Cube

Christoffer Bergmann, Emelie Friis-Liby och Olof Lindblom

Foto: Cube

Cube storökade sin omsättning förra året, och maxar kunderbjudandet inför 2019 genom att slå sig samman med dotterbolaget Revrelations.

Influencerbyrån Cube ökade sin omsättning från 26 miljoner kronor till 45 miljoner kronor mellan 2017 och 2018.

Ökningen, menar vd:n Olof Lindholm, beror på flera saker. Branschen växer i en rasande takt och fler av kunderna allokerar budgeten mot influencer marketing. Cube jobbar dessutom även med att med att producera och konceptutveckla format.

– Under 2018 har vi också breddat oss från att tidigare ha varit inriktade på mode och lifestyle, till att lansera Cube e-sport. Det gör att vi nu även når en mer manlig målgrupp, säger Olof Lindholm till Dagens Media.

Bolaget fortsatte 2018 satsningen på dotterbolaget Revrelations, som med affiliate och pr kombinerat, driver trafik och konvertering från innehåll i sociala kanaler. 

Inför 2019 utvecklar bolagsgruppen sitt gemensamma erbjudande där de anställda i dotterbolaget Revrelations plockas upp i moderbolaget. 

– I dag ser vi oss som en människofokuserad byrå. Vårt erbjudande mot kund innebär att vi jobbar både med kampanjer, konceptutveckling och produktioner.  Nu kommer även Revrelations pr-inriktade performancedel att ligga i Cube, säger Olof Lindholm.

I och med sammanslagningen kliver Emelie Friis-Liby, som är vd på Revrelations, upp som ansvarig för bolagsgruppens affärsutveckling inom performance. Hon kommer att fokusera på att skapa tekniska och organisatoriska förutsättningar för att optimera det gemensamma erbjudandet.

- Det är en jättespännande utveckling som ger oss möjlighet att möta marknaden med ett nytt helhetserbjudande som samlar våra styrkor inom branded entertainment och prestationsbaserad PR, säger Emelie Friis-Liby i ett pressmeddelande.

År 2017 gjorde Cube ett rörelseresultat på -1,9 miljoner kronor. Förra årets resultat räknar man med kommer att landa på omkring -4 miljoner kronor.

När räknar ni med att gå med vinst?

Vi har en väldigt uttalad tillväxtstrategi, och har budgeterat så att vi inte kommer att gå med vinst i år. Vi har inte lagt planen för år 2020 ännu. Inom två tre år är målsättningen att vi ska gå med vinst, säger han och avslutar:

– Nu är fokus att vara marknadsledande och bygga ett komplett erbjudande.

Enligt IRM växte Influencer marketing marknaden i Sverige med 21 procent under 2018. Under 2019 förväntas branschen fortsätta växa och nå intäkter om 945 miljoner kronor. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-03-05 13.08

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: