Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamtrycket ökar i tv

Publicerad: 26 Januari 2009, 05:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Antalet reklamminuter i tv-kanalerna har ökat med 19 procent de tre första veckorna 2009 jämfört med samma period förra året.


Mediebyrån Bizkit har tittat på reklamtiden i de stora tv-kanalerna under vecka 1,2 och 3 2009. Totalt har 13 kommersiella kanaler visat 45.137 minuter reklam, vilket motsvarar en ökning på 19 procent från 2008. Även om man tittar på trp har reklamtrycket ökat, med 21 procent, visar siffrorna.

Till saken hör att TV4-Gruppen först i februari 2008 fick tillstånd att sända 50 procent mer reklam, och det är också kanalens ökning mellan 2008 och 2009. Discovery, Eurosport och TV6 är andra kanaler som sänt betydligt mer reklam i år. Siffrorna är inte förvånande, säger Johan Eidmann, vd på Bizkit.

- Det finns fler tv-kanaler, TV4 får sända mer reklam, TV4 Sport, TV6, TV8 är mycket större och SVT tappar tittare till kommersiella kanaler, säger han.

Men mer 20 procent mer utrymme betyder inte 20 procent mer klirr i kanalernas kassor.

- De har fått de här 20 procenten billigare. Det kan mycket väl vara gratisutsänd reklam för exempelvis välgörenhet, eller cpo-affärer. Men å andra sidan förekom några av de här sakerna förra året också, säger Johan Eidmann.

Lågkonjunkturen gör att efterfrågan på tv minskar, med prispress som följd, säger Johan Eidmann.

- Jag skulle tippa på att tv i januari minskar med 15-20 procent jämfört med förra året, det finns mindre pengar på marknaden. För helåret blir nog minskningen runt 5 procent, fortsätter han.

Kanalernas reklamtid i minuter (procentuell förändring från förra året)TV3 4.451 (5)TV4 4.197 (50)Kanal5 4.212 (10)TV6 4.163 (14)MTV 4.382 (10)Discovery 2.470 (29)Eurosport 1.420 (43)TV4 Plus 3.615 (52)TV400 3.636 (55)TV4 Fakta 3.463 (14)TV8 4.166 (3)Kanal9 3.284 (31)TV4 Sport 1.191 (-55)Nickelodeon 136 (-)Comedy Central 351 (-)

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.