Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamradions krav på regeringen

Publicerad: 7 November 2008, 14:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

På måndag presenterar regeringens särskilde utredare, chefsrådman Martin Holmgren, sin utredning om reklamradions villkor. Här är reklamradions och mediebyråernas krav på regeringen.


RAB, som är MTG Radio och SBS Radios lobbyorgan, har tillsammans med Diplomat PR länge uppvaktat politikerna och Martin Holmgren för att få gehör för sina önskemål om nya villkor för branschen.

Enligt Christer Modig, vice vd på MTG Radio, och Staffan Rossell, vd på SBS Radio, är de fyra viktigaste åtgärderna:

• Sänkt koncessionsavift• Ett avskaffade av regler för lokalt material och unikt egenproducerat material• Enklare regelverk kring reklam och sponsorskap• Två nationella sändningstillstånd

Koncessionsavgiften äter upp mellan 20 och 25 procent av branschens omsättning, säger Staffan Rossell.

- Det viktigaste för kommersiell radio just nu är en sänkning av koncessionsavgiften till en rimlig nivå, säger han.

Vad är en rimlig nivå?

- Säg att man lät alla tillstånd får en avgift på 40.000 kronor. Det skulle vara rimligt. Om man jämför med reklamskatten är det en väldigt hög avgift i dag.

Christer Modig håller fyller i:

- Det blir inte ens någon digitalradio i fall vi inte får bort koncessionsavgiften. Vi går nu mot tuffare ekonomiska tider och vi har precis näsan över vattenytan som det är. När man nu pratar om bibehållet presstöd samtidigt som konkurrensen ökar på annonsmarknaden så fungerar det inte att radion betalar massa höga statliga avgifter.

Enligt gällande lagstiftning måste kommersiell radio sända åtta timmar lokalt material om dygnet. Eftersom materialet inte är speciellt intressant för annonsörer brukar kanalerna sända bandad lokalt producerad musik i åtta timmar på natten, för att minimera "skadorna".

- Det finns inget värde i att ha de reglerna, det finns inget intresse för lyssnarna, mer än kanske lokala nyheter. Det är korkat att vi måste sända bandat material på natten, säger Christer Modig.

Vad har du för förhoppningar på att era krav går igenom?

- Jag tror och hoppas att det kommer någon typ av förslag på de här områdena, med undantag för nationella sändningstillstånd. Där har PTS ganska tydligt sagt att det inte finns plats för det, av tekniska skäl, säger Staffan Rossell.

Han fortsätter:

- Enligt utredningsdirektiven ska man ju skapa bättre förutsättningar för reklamradion. Vår lista på krav har varit relativt intakt de sista tre åren. RAB har träffat utredningen och framfört våra synpunkter.

Även Christer Modig är optimist.

- Vi och SBS har varit väldigt enade i den här frågan och vi har kommunicerat samma sak hela tiden, säger Christer Modig.

Radiorådgivare på mediebyråerna har liknande önskemål.

- Det som är viktigast för annonsörerna är att utbudet ökar lite. Det finns bara två nationella nätverk, som dessutom inte är helt nationella. Om radion ska utveckla sig och bli ett starkare medium måste de ha helnationella, starkare nätverk, säger Henrik Jönsson, radiochef på Maxus.

Sofia Forslund, radioansvarig på Mindshare, säger att en sänkt koncessionsavgift skulle gynna annonsörerna.

- Då kan de ju lägga pengarna på att skapa nya, ännu bättre program och få fler lyssnare, säger hon.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.