Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklammarknaden mattas av

Publicerad: 12 Maj 2008, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Avmattningen i konjunkturen börjar synas även i medieinvesteringarna, enligt IRMs reklamstatistik för det första kvartalet 2008. Investeringarna ökar med 3,3 procent, vilket är en halverad tillväxttakt jämfört med förra året. Snabbast växer mobil och internet.


Totalt pumpades 7,5 miljarder in i Sveriges reklammarknad under årets första tre månader.

Internets del av reklamkakan ökar med 23 procent, vilket dock är en halvering av tillväxttakten jämfört motsvarande period förra året. Totalt har mediet 15 procent av mediekakan och är stort som tv. De båda omsätter drygt 1,1 miljarder kronor vardera.

Mobilmarknadsföring har fördubblat sin tillväxt, men utgör fortfarande en liten del av kakan.

Radio visar överraskande bra siffror, och mediets investeringar ökar med 7 procent.

Kvällspress ligger kvar på samma tillväxtnivå, vilket är en förbättring jämfört med motsvarande period 2007. Storstadspress backar 3 procent, vilket är mer än IRM prognostiserat. Landsortspress, däremot, ökar med samma siffra.

Gratistidningarna omsatte drygt 600 miljoner kronor under det första kvartalet, men dess del av mediekakan minskar.

Eventmarknaden går starkt och landade på 600 miljoner kronor för 2008s tre första månader. Sämre går det för adresserad direktreklam, fackpress samt annonsering i tryckta kataloger och annonsblad.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.