Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 20 Januari 2009, 07:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23
Reklaminvesteringarna via mediebyråer dök med 11 procent i december 2008 jämfört med 2007.
I december förmedlade Sveriges Mediebyråers medlemmar 838 miljoner kronor. I december 2007 var siffran 938 miljoner.
Per Rosvall, vd på Sveriges Mediebyråer, kallar siffrorna för ett bevis på en "generell nedgång". I princip samtliga medieslag backar. Utomhus (+18 procent), bio (+7) och webben (+7) hör till undantagen medan dagspress storstad rasar med 22 procent och kvällspress backar med 20 procent.
De låga volymerna har sannolikt påverkats av att många annonsörer väljer att skjuta upp eller ställa in de sista kampanjerna för året på grund av osäkerheten som råder på marknaden, enligt Per Rosvall.
Mediekategorier som ökar december 2008:Utomhusreklam, 18 procentInternet, 7 procentBio, 7 procent
Mediekategorier som minskar december 2008:Dagspress storstad -22 procentKvällspress -20 procentFackpress -15 procentVeckopress -14 procentTV -14 procentDagspress landsort -10 procent
Martin Schori