Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamköpen rasade i december

Publicerad: 20 Januari 2009, 07:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Reklaminvesteringarna via mediebyråer dök med 11 procent i december 2008 jämfört med 2007.


I december förmedlade Sveriges Mediebyråers medlemmar 838 miljoner kronor. I december 2007 var siffran 938 miljoner.

Per Rosvall, vd på Sveriges Mediebyråer, kallar siffrorna för ett bevis på en "generell nedgång". I princip samtliga medieslag backar. Utomhus (+18 procent), bio (+7) och webben (+7) hör till undantagen medan dagspress storstad rasar med 22 procent och kvällspress backar med 20 procent.

De låga volymerna har sannolikt påverkats av att många annonsörer väljer att skjuta upp eller ställa in de sista kampanjerna för året på grund av osäkerheten som råder på marknaden, enligt Per Rosvall.

Mediekategorier som ökar december 2008:Utomhusreklam, 18 procentInternet, 7 procentBio, 7 procent

Mediekategorier som minskar december 2008:Dagspress storstad -22 procentKvällspress -20 procentFackpress -15 procentVeckopress -14 procentTV -14 procentDagspress landsort -10 procent

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.