Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamköparna tycker till om Kanal 5s skandalshow

Publicerad: 13 Maj 2008, 09:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Kanal 5s skandalshow, Sanningens ögonblick, går allt längre för att provocera i jakten på tittarsiffror. I nästa avsnitt ska Daniel berätta om sexköp, penisförlängning och drogupplevelser. "En del annonsörer kan komma att reagera", säger Carina Andersson, tv-chef på Maxus.


Inför sin mamma Therese, kompisen Calle och sin halvbror Mikael ska Daniel på torsdag avslöja intima detaljer i Kanal 5s skandalshow Sanningens ögonblick.

Dagens Media har talat med flera av de stora mediebyråerna som förmedlar tv-reklam.

- Man kan ju tycka att det blir väl mycket smaskiga detaljer, men det har ju inte gått så långt som till exempel Big Brother, där det till och med framfördes anklagelser om sexuella övergrepp, säger Carina Andersson.

Hon har dock inte haft kontakt med någon annonsör som uttryckt att de inte vill synas i Sanningens ögonblick.

- Nej, inte ännu, säger hon.

Mats Ahlin är tv-chef på Carat:

Linus förhållande tog slut i sändning. - Rent personligt tycker jag att programmet är på gränsen, att det är väldigt spekulativt. Men om man väljer att titta på programmet så borde man även acceptera annonsörerna. De tittarkontakterna blir lika mycket värda som i viket annat program som helst.

Både han och Carina Andersson tror att Kanal 5 tjänar på den stora uppmärksamheten kring programmet.

- Kanal 5 vill naturligtvis att det skrivs så mycket som möjligt om programmet, säger Mats Ahlin.

Inte heller Mikael Ekelöf, tv-chef på Starcom, tror att Kanal 5 påverkas negativt.

- Det kontroversiella i programmet är egentligen människorna. Jag värderar inte Sanningens ögonblick annorlunda än andra program - det är underhållning, säger han.

Jonas Hansson, vd och tv-rådgivare på Göteborgsbaserade Bright, följer programmet. Han utesluter inte att vissa annonsörer kan komma att reagera negativt.

- Man får använda sitt sunda förnuft. Om det handlar om väldigt starka saker får man passa sig. Vissa företag har mer policys än andra för sådant. Amerikanska företag vill ofta inte synas om det handlar om explicita sexskildringar, säger han.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.