Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklaminvesteringarnas tillväxt mattas nästa år

Publicerad: 28 Juni 2000, 12:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

De flesta medier får en starkt ökad reklaminvestering i år. Mest ökar internet med 140 procent. Oadresserad reklam, däremot, står nästan stilla med endast 1,1 procents ökning. År 2001 kommer tillväxten dock att tappa rejält med fart. Det spår Institutet för reklam- och mediemätningar, IRM i en prognos för i år och nästa år, som kom idag.


Internets starka tillväxt i reklaminvesteringar håller i sig nästa år, men med

långt svagare tempo än de senaste två åren. Enligt IRMs prognos kommer

investeringarna i internet att stanna på en ökning på 70,8 procent nästa år,

jämfört med 140 procent i år.

Dagspress, kvällspress och bio hade ett tungt 1999 och uppvisade alla negativa

tillväxtsiffror för reklaminvesteringarna. I år kommer de dock att hamna på

plustillväxt. Dagspress ökar enligt IRMs prognos med 8,3 procent, kvällspress

med 8,7 procent och bio med 3,1 procent. Tillväxten fortsätter 2001 om än med

lite svagare siffror: dagspress 2,2 procent, kvällspress 1,4 procent. Bara bio

förväntas få ökade reklaminvesteringar 2001 jämfört med i år med 4,3 procent.

Radio har två starka år att se fram emot. I år beräknas reklaminvesteringarna

öka med 16 procent, jämfört med 5,6 procents tillväxt 1999. Nästa år stannar

tillväxten på 9,2 procent som, även om det innebär att radiomediet tappar lite

tillväxtfart håller det ändå ställningen som det medium som ökar mest näst

efter internet.

Tv kommer att öka med 12,2 procent i år och 7,2 procent nästa år enligt IRMs

prognos.

Oadresserad reklam tappar i år i tillväxt jämfört med 1999. 2001 förväntas

ytterligare blygsam ökning med 1,5 procent. Adresserad direktreklam ökar i år

med 4,5 procent och nästa år med 3,2 procent.

Utomhusmediet ökade 1999 reklaminvesteringarna med 7,4 procent och får i år en

fortsatt stabil tillväxt på 8,6 procent. Nästa år förväntas tillväxttakten i

reklaminvesteringar för utomhusmediet minska något till 5,1 procent.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.