Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklaminvesteringarna ökar trots vikande konjunktur

Publicerad: 4 November 2008, 07:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Marknadsavdelningarna trotsar lågkonjunkturen och gasar istället för att bromsa. Det visar en undersökning från analysföretaget Soflow.


Soflow har i undersökningen frågat 123 chefer med ansvar för sitt företags kommunikationsbudget hur de ska investera i marknadsföring under 2009.

Över 40 procent av de marknadsansvariga uppger att de ska öka mediebudgeten och något fler (41 procent) säger att budgeten blir oförändrad.

Av de marknadsansvariga som uppger att de ska minska budgeten så ska 10 procent minska mer än 10 procent. 9 procent uppger att de minskar mindre än 10 procent.

De kommunikationskanaler som får ta mest stryk är dock annonsering (print, radio och tv) där 26 procent av respondenterna säger att de ska minska sina investeringar. Även dm och sponsring tillhör de kategorier där svångremmen dras åt hårdast.

Medier som får mer pengar i nedgången är, enligt undersökningen, pr, kommunikation genom sociala medier och internetmarknadsföring.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.