Gå direkt till textinnehållet

Reklamgeniet först i världen med sin ”molnhögtalare”

Han är reklamgeniet och marxisten som samlar på Lamborghinis. Nu satsar Jesper Kouthoofd allt på ett kort – sina ”molnhögtalare”, som snart lanseras.

Dörrarna till garaget på Katarina Bangata står vidöppna. I en stor rektangel – bakom de vita sportbilarna som är omöjliga att undgå för varje besökare – sitter personalen på Teenage Engineering i rader och jobbar.

I en skrubb längre bak i lokalen hittar vi Jesper Kouthoofd med lödpennan i handen. Något bakfull, efter en blöt kväll med ingen mindre än Napstergrundaren Sean Parker, monterar han omsorgsfullt ett tjugotal remsor med led-lampor på något som ska bli en ljuslåda till bolagets monter på IFA-mässan i Berlin.

Där ska ”världens första molnhögtalare” OD-11 börja säljas – efter år av förberedelser och utveckling.

Själv är Jesper Kouthoofd ingen ingenjör och har ingen formell utbildning inom teknik.

– Nej, men jag höll på med mycket sånt här när jag var liten, säger han.

Både förhoppningarna och insatserna är höga inför försäljningsstarten i nästa vecka.

– Vi har försökt att skapa något som inte finns i dag. Vårt mål är också att få tillbaka riktigt hifi-ljud i folks hem, nu när folk har slutat att köpa vanliga stereoapparater.

På utsidan ser den ut exakt som högtalarklassikern med samma namn, framtagen 1974 av Stig Carlsson. En högtalare som en ung Jesper Kouthoofd fick beundra på håll hos reklammannen och vännen till familjen, Nisse Otterlind.

– Han gjorde all reklam för Saab på den tiden, och hade alltid de allra bästa grejorna, minns Jesper.

Men det är inte enbart för den tidlösa sobra designen som Teenage Engineering har lagt ett år på att övertala stiftelsen som förvaltar Stig Carlssons arv att låta dem göra en OD-11 för 2010-talet.

– Vi betalade för akustiken, de låter makalöst bra. Det är lite som en Stradivarius, eller som med bilar. Jag älskar inte Lamborghin-i för utsidan, utan för att V12:an som sitter i är ett mästerverk.

På flera sätt påminner Jesper Kouthoofd om den dubbelt så gamla reklamlegendaren Leon Nordin. Båda är geniförklarade som reklamare. Egensinniga. Övertygade om att deras idéer är rätt. Och båda har ett drag av klassisk ”galen vetenskapsman”.

Leon Nordins kollega Alf Mork har, föga smickrande, tecknat ett porträtt av Leons skruvade uppfinnarverkstad i boken ”Uppfinnaren”. Men en viktig skillnad finns.

Där Leon Nordins samtliga uppfinningar stannade på prototypstadiet – och kostade mer än de drog in – har Jesper Kouthoofd och Teenage Engineering lyckats göra affärer av sin pojkaktiga fascination för teknik.

– Det där stämmer inte riktigt, rättar Jesper, och fortsätter:

– En uppfinning, French hot dog, lyckades han ju med. Den finns kvar. Jag läste ”Uppfinnaren” när jag flyttade till Stockholm i slutet av 1980-talet för att gå på Berghs. Den gjorde ett starkt intryck på mig.

OP-11:an har sålt i över 5 000 exemplar. Och intäkterna från den har gett Teenage Engineering möjligheten att anställa. Och skapa högtalaren som ska ge riktigt bra ljud åt vår nya masskonsumtion.

En viktig pusselbit saknas dock. Avtalen. För eftersom OP-11:an ska kunna spela musik direkt från ”molnet” – det vill säga musiktjänster som Spotify – behövs de. Och avtalen är också det känsligaste i kapp-löpningen mellan Teenage Engineering och dess konkurrenter.

Kanske var det just jakten på ett sådant som förde samman Sean Parker (som har investerat i Spotify) och Jesper Kouthoofds posse kvällen innan.

Den annars så öppne Jesper Kouthoofd vill inte kommentera vilka tjänster, om några, som Teenage Engineering har skrivit avtal med.

– Vår framgång kommer att avgöras av en mängd faktorer. Med synthen simmade vi i lugnare vatten. I hifi-världen är hajarna större och klimatet tuffare. Vem som blir först med att få ett avtal i hamn med Spotify är en viktig fråga. Det är väldigt tufft. Vi har inte råd att misslyckas, säger han, och tillägger:

– Det jag vet är att vi kommer att göra en produkt som kvalitetsmässigt är mycket bättre än konkurrenterna. Och kvalitet vinner alltid i längden.

Den här artikeln har tidigare publicerats i Dagens Media nummer 14 2013.

Jesper Kouthoofd

Ålder: 43 år.

Inkomst: 750 000 kronor (inkomstår 2011).

Bor: Lägenhet i Gamla Stan, Stockholm.

Familj. Gift med Katarina Kouthoofd. Paret har ett gemensamt barn.

Bakgrund: Flyttade till Stockholm för att 18 år gammal börja på Berghs reklamskola. Fick senare jobb på reklambyrån Paradiset.

• Bildade bolaget ”Acne Technology” för att, via cd.rom-tekniken göra skivor till artister som innehöll en digital värld vid sidan av musiken.

• 1996 grundade Jesper ”Acne International” tillsammans med Mats Johansson, Tomas Skoging och Jonny Johansson.

Milstolpar i reklamkarriären:

• Tog tillsammans med Linus Karlsson fram konceptet ”Om du vill vara dig själv för en stund” som hjälpte Norrlands Guld att gå om Pripps Blå som Sveriges öl nummer ett.

• Ligger även bakom ”Ipren-mannen”, Acne Internationals stora genombrott som byrå.

• Lämnade under stormiga former Acne i början av 2000-talet. Har sedan dess gjort reklamfilmer för Volvo, Ikea, Wasabröd och Ipren, Coop, Alecta, Felix, Comviq, Elon, Sony och H&M.

• Andra projekt inkluderar Absolute Machines, en installation med 22 sjungande dockor som kunde styras via nätet åt Absolut Vodka, kartongkameran Knäppa för Ikea och en kombinerad väckarklocka och Iphone-applikation för New Balance som innehåller 365 unika filmer.

Utmärkelser:

• Vann Bästa reklamfilm på Roygalan 2012 (för Lotto ”Metroman”).

• ”Catwoman” för Svenska Spel nominerades till Eurobest i Kategorin Film 2011.

• Blev 2009 utsedd till bästa reklamfilmsregissör på Roygalan.

Drivkraft: ”Jag är helt ointresserad av pengar, jag är marxist. Därför måste jag ha andra drivkrafter. Lamborghinibilarna var en sådan grej, jag hade det som en fix idé att jobba för att kunna köpa en i varje färg och sedan göra en film med dem. Man jobbar bättre om man har noll på kontot.”

Teenage Engineering

Omsättningen i bolaget bakom synthen OP-1 samt molnhögtalaren OD-11 har mångdubblats. Bakom siffrorna finns det faktum att minisynthen OP-1 säljs i flera tusen exemplar varje år. Band som Depeche Mode finns bland kunderna.

Omsättning: 18,6 mkr.

Resultat: 2,5 mkr.

Ägare: Jesper Kouthoofd, 45 procent, Anders Halvarson, 25 procent, David Eriksson, 10,5 procent, David Möllerstedt, 10,5 procent, Jens Rudberg, 9 procent.

Jesper Kouthoofd Inc

Jespers helägda bolag för reklamfilmsuppdrag ska enligt verksamhetsbeskrivningen även syssla med ”handel, renovering och förvaltning av samlarfordon”. Det medger möjligheten att använda bolagets pengar för att köpa de Lamborghinis som står i Teenage Engineerings lokaler.

Omsättning: 8,7 mkr.

Resultat före skatt: 1,8 mkr.

Utdelning: 200 000 kronor.

I kassan finns 9,3 miljoner kronor i ackumulerad vinst.

Honk Time

Producerar och säljer produkter inom teknologi, elektronik, ljud och design. Jesper Kouthoofd är vd.

Omsättning: 606 000 kronor.

Resultat: –44 210 kronor.

Ägarbild: Oklar. Men styrelsen består av David Eriksson, Jens Rudberg och Bengt Sjölén.

Kouthoofd Graphic Design

Enskild firma utan offentligt bokslut.

Erik Wisterberg

Publicerad 2014-06-15 04.00Uppdaterad 2015-12-06 12.35

Dela artikeln: