Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamförbundet och Sveriges Annonsörer nästan eniga

Publicerad: 4 Februari 2008, 06:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Nu har Sveriges Annonsörer och Reklamförbundet enats om gemensamma riktlinjer för avtal mellan annonsör och reklamproducent. "Vi är till 80 procent eniga", säger Anders Ericsson, vd Sveriges Annonsörer.


Under det senaste året har organisationerna haft var sin rekommendation till sina respektive medlemmar. I fredags kunde parterna enas om gemensamma riktlinjer för hur avtalen mellan säljare och köpare av reklam ska se ut.

- Det är väldigt bra att det nu finns gemensamma riktlinjer. Jag vet att många av våra medlemmar följer dessa rekommendationer. Säger Anders Ericsson, vd Sveriges Annonsörer.

Men helt överens är dom inte. Den så kallade förfoganderätten, som även var stötestenen som gjorde att organisationerna tidigare hade separata rekommendationer, blir flexibel i de nya riktlinjerna. Det betyder att annonsör och reklamproducent själva får komma överens om hur länge annonsören förfogar över reklammaterialet.

- Detta avtal skiljer sig från tidigare upplagor då det finns ett antal "kryss-rutor". Det innebär att vi har olika förslag till hur annonsör och reklambyrå bör hantera avtalet. Vi förespråkar naturligtvis en större frihet för annonsören, och reklamförbundet förespråkar en större frihet för reklambyrån.

Även rekommendationerna vad gäller förfoganderätt vid medieförändringar, publicering på egen webbsida och geografisk optionsrätt är flexibla.

Är du nöjd?

- Vi är överens till 80 procent, det är bättre än att det inte finns något avtal alls, säger Anders Ericsson.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.