Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamförbundet kopierar Kinderägg

Publicerad: 26 Maj 2008, 13:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Hur mycket får man kopiera innan det blir olagligt? Det undrar Reklamförbundet i sin senaste rekryteringskampanj, som påminner om ett välkänt godisägg.


Reklamförbundets rekryteringsutskick. Reklamförbundets dr-utskick till byråer som inte är medlemmar, bär stora likheter med Kinderägg-förpackningen. På paketet utlovas tre önskningar - Reklamförbundets hörnstenar nytta, inspiration och kunskap. Förpackningen innehåller godisägg och en fråga till byråerna.

- Vi frågar byråerna om det är okej att göra så här lik reklam. Tanken är att få reklamarna att fundera över de här frågorna, säger Jenny Åberg Hüttner, copy på Pool, som har gjort kampanjen.

600 byråer har fått utskicket. Genom att svara på Reklamförbundets fråga tävlar de om en ARU-utbildning, för ansvariga reklamutgivare, vilket krävs för att vara medlem i förbundet.

Pool själva har bett Kinderägg-ägaren Ferrero Scandinavia om lov innan de kopierade manéret.

- Det var meckigt att få tag på rätt person, men det gick till slut. De var mycket angelägna att få se hur vår förpackning skulle se ut, men så småningom förstod de nyttan med kampanjen och gav oss sitt tillstånd.

Arbetsgruppen på Pool:Arvid Axland och Eva Inde, projektledareMattias Gunnerfeldt, adYlva Petersdotter, originalJenny Åberg Hüttner, copy

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.