Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamfighten: sex byråer tävlar i lågbudgetkampanj

Publicerad: 9 Maj 2008, 06:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

En minimal budget stoppar inte kreativa byråmänniskor. Dagens Media gav sex byråer i uppgift att lösa det fiktiva caset med unisexparfymen Oktan. Resultaten presenteras varje dag på dagensmedia.se och avslutas med en stor omröstning.


Hur når man sin målgrupp när prime time-spottar på TV4 inte är ett alternativ och kampanjkassan i bästa fall räcker till en stortavla på baksidan i av Arlandas terminal Tre? Dagens Media bestämde sig för att testa byråernas kreativa höjd genom att slänga till dem två fiktiva briefer och en budget på 250 000 kronor. För en jämförelse mellan disciplinerna gick utmaningen ut till mediebyråer, reklambyråer, pr-byråer och webbyråer.

Sex byråer kände sig till slut kallade. Initiative Universal Media och Mediaedge CIA från mediebyråsidan. McCann Malmö och DDB Stockholm från reklambyråsidan. Prime M2 försvarar pr-branschens färger och fullservicebyrån för internet, Wisely får i brist på renodlade webbyråer representera internetsidan. Wisely har också haft god hjälp av koncernsystern Bizkits team för marknadsföring mot unga, Bizkit Patrol.

Byråerna fick tre veckor på sig att fundera på hur de skulle marknadsföra unisexparfymen Oktan, som vänder sig till en ung målgrupp med fuck society-attityd, och videocommunityn You & Me. Bland lösningarna finns förslag på att dränka Alex Schulman i parfym, ställa till med ringdans och att klottra ner hela staden med graffiti. Båda casen finns publicerade i Dagens Media nummer 9. På dagensmedia.se bjuder vi på alla de spännande lösningarna till fallet med Oktan. Idag kan du läsa hur pr-byrån Prime M2 löste uppgiften.

BRIEFUnisexparfymen: Oktan

Produkten: Ska vara "edgy" och underground, lite som Diesel fast med en mer extrem profil. Attityden är rebellisk och sätter upp långfingret till samhällets normer. Om Marilyn Manson skulle få för sig att använda parfym, skulle Oktan var det givna förstahandsvalet.

Kampanjsyfte: Kampanjen är en inledande teaserkampanj som ska skapa buzz och nyfikenhet runt produkten i rätt målgrupp. Annonsören vill inte synas i de traditionella kanalerna.

Målgrupp: Män, kvinnor 17 till 25 år.

Kampanjbudget: Innan annonsören bestämmer sig för vilken byrå som ska få uppdraget att sköta huvudlanseringen vill de testa byråernas kreativa höjd genom att medvetet sätta en snål budget på 250.000 kronor. Uppdraget lyder sålunda att krama ut maximal effekt ur budgeten för teaserkampanjen.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.