Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamcheferna om Reklamförbundets nye vd

Publicerad: 18 Februari 2009, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Göran Åkestam, Åkestam Holst, Niclas Melin, DDB och Jonas Althén, Kär & Galen, kommenterar valet av Björn Rietz som ny vd på Reklamförbundet - och levererar sina önskemål. Lisa Lindström, vd på Doberman, förklarar vad som krävs för att hennes byrå ska bli medlem.


Reklamförbundet har presenterat en ersättare till nuvarande vd:n Pia Grahn Brikell. Valet föll på Björn Rietz, som bland annat var med och grundade Paradiset.

Åkestam Holsts vd Göran Åkestam säger att Reklamförbundet gjort ett "bra val".

- Jag känner honom sedan tidigare och han är en stor humanist och en bra människa. Det enda han har emot sig är att han är man och 52 år gammal, men det får han väl kompensera med att vara nyfiken, säger Göran Åkestam och fortsätter:

- Björn är också klar med att bygga sitt personliga varumärke och kan koncentrera sig på de frågor som är viktiga.

Vad är Reklamförbundets viktigaste fråga just nu?

- Att flytta upp kommunikationsfrågorna på agendan i näringslivet, även om jag är stor vän av tävlingar. Om de inser att kommunikation är viktigt för arbetslivet, då kommer de att gilla våra tävlingar.

Det är extra viktigt just nu - men även på lång sikt, säger Göran Åkestam.

- Just nu är det viktigt att lyfta fram de goda exemplen på företag som orkat kommunicera i en lågkonjunktur och kommer ut som vinnare. Lyfter man upp frågorna på rätt nivå så att de finns där permanent minskar risken att alla börjar skära i kommunikationsbudgeten inför nästa lågkonjunktur.

Jonas Althén, vd på reklambyrån Kär & Galen:

- Har man varit med och grundat Paradiset, och varit så visionär och framåtriktad som han var i det, så är det ett utmärkt val. Det känns väldigt positivt och spännande.

Vilka frågor bör Björn Rietz och Reklamförbundet driva?

- Den fråga som jag tycker är allra allra viktigast är den om det evinnerliga jävla prisandet och pitchandet. Det är av total onda för branschen, säger Jonas Althén, och fortsätter:

- Jag anser att branschen är inne i en totalprostitution, där det blir alltför köpartillvänt. Och köparna tar inte tillvara på den strategiska och kreativa kraft som finns. Där tycker jag att Rietz har ett stort jobb att göra, och det kan han göra i kraft av den erfarenhet han har ifrån Paradiset.

Niclas Melin, vd på DDB, får se sin kollega Björn Rietz ta över Reklamförbundet. Och Melin är mycket positiv.

- Det här är helt rätt, äntligen har vi fått en kreatör som vd för Sveriges Reklamförbund. Björn är en person som har varit med väldigt länge och som kan vår bransch och de krav våra kunder ställer. Vi har haft en speciell koppling till Björn, han har ju jobbat halvtid hos oss sedan hans återkomst från DDB i Australien.

Vilken fråga tycker du är viktigast att Reklamförbundet driver?

- Det är att kommunicera värdet av det vi som kommunikationskonsulter levererar, den roll vi spelar för våra uppdragsgivare, oavsett om man jobbar med webb, traditionell reklam eller dm. Det handlar om att sätta vår bransch på kartan vad gäller att vi är affärspartners.

Webbyrån Doberman är inte medlemmar i Reklamförbundet. Lisa Lindström, vd på Doberman, förklarar varför:

- Vi har känt att de inte företräder oss. De företräder digitala byråer som jobbar med webbreklam, men vi gör ju inte det.

Vad borde Reklamförbundet göra för att ni ska bli intresserade att bli medlemmar?

- De skulle i så fall bredda sitt intresseområde. Jag tycker också att deras prissättning inte är tilltalande. Vi har inte sett att värdet av det som de kan erbjuda är tillräckligt stort.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.