Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamcheferna om Eurobest

Publicerad: 28 November 2008, 06:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

På måndag drar reklamfestivalen Eurobest igång på allvar. Medan Martin Kubu på Ehrenstråhle tror på ett lågt antal deltagare är, kanske föga förvånande, Reklamförbundets Pia Grahn Brikell mer entusiastisk.


Eurobest hålls på Berns den 1-3 december. 76 svenska byråer tävlar med totalt 727 bidrag, näst flest av alla länder. Flest svenska bidrag hittas i utomhuskategorin. I interactive, som traditionellt är en stark kategori för Sverige, har man skickat in 90 bidrag.

Samtidigt har fem svenskar, Andreas Dahlqvist, DDB, Adam Kerj, Saatchi & Saatchi, Matias Palm-Jensen, Farfar, Calle Görman, fd Carat, Barbro Ohlson Smith, Ohlsonsmith, tagit plats i sex jurygrupper.

Dagens Media frågade ett antal reklamchefer om deras förväntningar på årets Eurobest.

ENKÄT1. Vad betyder Eurobest för Reklamsverige?2. Hur tror du det går för de svenska byråerna?3. Vad ser du mest fram emot under festivalen?

Joakim Hökegård, vd Shout1. Det är jätteviktigt att få upp reklam på agendan och dess betydelse för Sverige. Det är viktigt med reklam och att företag tar det på allvar och fortsätter att satsa nu när det är lågkonjunktur. Ur reklambyråernas perspektiv så innebär det att vi får en chans att titta på annan bra reklam och inspireras av den. Vi får se och lära.

2. Jag tror att det kommer att gå jättebra. Vi får ett ökat självförtroende och känner att vi också tillhör eliten och kan mäta oss med de bästa. Alla säger ju att den interaktiva kategorin kommer att gå bäst, men jag hoppas att det ska gå bra i fler också.

3. Det som är det stora problemet, men också en möjlighet, är att vi har extremt mycket att göra nu så vi har själva inte möjlighet att medverka. Vi har en extrem arbetsbelastning inför jul och dessutom är det en arbetstagarjul i år.

Carola Määttä, vd Ogilvy1. Pia Grahn och teamet har gjort ett fantastiskt bra arbete för det är stort att en internationell reklamtävling kommer till Sverige.

2. Enligt tradition så har svenska byråer placerat sig bra i internationella tävlingar. Vi får hoppas att det även blir så i Eurobest i år.

3. Att Eurobest kommer att bli något av ett "minicannes" framgent och att det går bra för Ogilvy i de olika kategorierna.

Martin Kubu, vd Ehrenstråle1. Det är självklart en kul grej. Men om det egentligen betyder så mycket är jag mer osäker på. Tyvärr tror jag att det kommer vi glest med besökare.

2. Har ingen aning faktiskt måste jag medge.

3. Om jag hinner gå, så är det främst för att lyssna på David Droga.

Petra Stenqvist, vd LBi Starring1. Det är väl inte fy skam att Stockholm och Sverige är platsen för eventet. Sätter oss ännu mer på kartan internationellt.

2. Jag tror det går bra.

3. Seminariet med Droga.

Robert Schelin, vd WW/TBWA1. En viktig värdemätare inom Europa och med stigande värde, förhoppningsvis.

2. Förväntningarna, ofta ganska höga, brukar infrias, så med beröm godkänt. Inte mer dock.

3. Ska själv inte gå, men förväntningarna har haussats så hoppas de införlivas och att Reklamförbundet får mycket uppskattning för sina ansträngningar.

Pia Grahn Brikell, vd Sveriges Reklamförbund1. Många olika saker: Dels är det ett tydligt tecken på att Reklamsverige håller hög kreativ nivå internationellt sett. Annars skulle man aldig välja Stockholm för Eurobest. För alla oss som jobbar och bor i Sverige innebär det dessutom att vi inte behöver resa bort för att få lyssna på världens bästa talare och seminariehållare i vår industri. Alla kommer hit istället. Dessutom får Stockholm en reklamfestival i 3-4 dagar, folk från hela världen samlas här och vi sätter Reklamsverige på kartan på allvar.

2. Bra, självfallet hoppas jag på många svenska belöningar. Helst någon eller några Grand Prix-statyetter...

3. Allt! Seminarier med fantastiska talare som David Droga, roliga kvällsaktiviteter som måndagens kvällsgrej då sex byråer har öppet hus och självfallet prisutdelningen och partyt på onsdag!

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.