Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklambyråerna får till mingel med annonsörerna

Publicerad: 26 Januari 2007, 12:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Sveriges Annonsörer och Reklamförbundet fortsätter att frottera sig med varandra. Det gemensamma Almedalsminglet i somras följs upp med ett månatliga mingel tillsammans med Marknadsföreningen i Stockholm, trots att parterna företräder helt olika intressen som köpare och kunder.


För lite mer än en månad bröt förhandlingarna mellan Sveriges Annonsörer och Reklamförbundet, om gemensamma avtalsrekommendationer mellan annonsörer och reklambyråer, samman. Nu ska intresseorganisationerna ordna månadens mingel tillsammans på Summit. Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson säger om valet av samarbetspartner:

- Det är en bra partner att agera tillsammans med, och så många övriga aktörer inom branschen finns det inte att tillgå. Vi tycker givetvis att det är trevligt att det finns en gemensam mötesplats för branschen att samtala på.

Ni ska ju ta tillvarata annonsörernas intressen mot bland annat reklambyråerna, är det en så bra idé att mingla runt tillsammans?

- Bara för att vi representerar olika intressen innebär det inte att vi alltid är i krig. Vi kan göra saker tillsammans också. Vi förbjuder inte våra medlemmar att umgås med reklambyråerna.

Planerar ni några andra samarbeten tillsammans med reklamförbundet?

- Det är för tidigt att säga. Vi har haft en hel del samarbeten tillsammans genom åren. Även om vi ibland har olika synpunkter så har vi också alltid haft gemensamma synpunkter som vi jobbat kring. Sedan kan vi förstås ha olika uppfattningar om avtal och sådant men det är mer som förenar oss än som skiljer oss åt.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.