Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

- Reklambyråbytet påverkar inte SAS medieval

Publicerad: 3 Augusti 1999, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Efter en lång upphandling fick reklambyrån Leo Burnett flygbolaget SAS jättekonto i konkurrens med Paradiset, Rönnberg McCann och Hall & Cederqvist. Leo Burnetts VD Magnus Hamberg tror inte att byråbytet påverkar SAS medieval. Åtminstone inte på kort sikt.


Hur ser ni på medieval på Leo Burnett?

- Det är viktigt ha våra mediastrateger med väldigt tidigt i processen. Vi

kräver att få ha strategerna med vid uppstarten i varje projekt. Det är

otroligt mycket pengar inblandat i medieköp. Ju tidigare vi är med desto bättre

kan vi kreera idéer och skapa effektivitet i nedlagda medieinvesteringar.

Vad brukar ni ha för relation till mediebyrån?

- Vi kommer väldigt nära varandra och till största delen får vi stor förståelse

för varandra.

Vem är det egentligen som avgör medievalet i ett projekt, ni eller mediebyrån?

- Det går inte att sätta någon procentsiffra på det. Som reklambyrå måste vi se

krasst på medievalet . Vi kan ju inte gå i något medium bara för att vi tycker

det är roligare. Det är väldigt sällan vi kommer i konflikt med mediebyrån

eftersom vi har många stora konsumentinriktade varumärken där det finns en hel

del självklarheter i medievalet, kan du till exempel använda TV som huvudmedium

är det ju allmänt känt att det påverkar kännedomen mycket.

Vilka mediebyråer har ni erfarenheter att jobba med?

- De flesta.

Hur är kvaliteten?

- Det handlar om människor. Där är det viktigt vi är med att vi jobbar med

mediebyrån för att hitta rätt person för rätt uppdrag i projektet. Ibland

kanske det är viktigast att köpa spottar billigt, ibland vill vi ta fram en

långsiktig mediestrategi. Samma medierådgivare brukar inte kunna båda.

Vad blir er främsta uppgift med SAS?

- Vi ska plocka fram den nya profil som SAS har skapat efter sitt

förändringsarbete. Det gör vi genom att jobba med SAS som med ett master-brand

och jobba integrerat i alla kanaler på alla marknader.

Vad innebär SAS-kontot för personalstyrkan?

- Kontot är ju inte Sveriges minsta och vi kommer att nyanställa folk. Vi har

anställt 4-5 personer det här året och anställer nu lika många nästa år. Totalt

landar vi på 75 personer. På ett eller annat sätt kommer säkert 15 personer att

jobba med SAS i Sverige.

Hur påverkar byråskiftet SAS sätt att välja medier

- Att SAS har bytt reklambyrå kommer inte att påverka mediestrategin

överhuvudtaget. Det skulle möjligtvis ske om SAS på lång sikt vill ändra

mediestrategi.

Vad har ni för erfarenhet från att jobba med SAS mediebyrå, CIA Media

Marketing?

- Vi jobbar med dem på ATG-kontot och det fungerar alldeles utmärkt.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.