Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklambyråägare blir kommunikationschef på SL

Publicerad: 4 Augusti 2008, 08:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Storstockholms Lokaltrafik, SL, hämtar sin nya kommunikationschef från byråvärlden. Den avgående kommunikationschefen Jesper Tengblad blir marknadschef på Itrim.


Johan Nordgren kommer närmast från reklambyrån JFCR, där han varit projektledare och delägare. JFCR har varit en av SLs byråer under de senaste åren. SL har även samarbetat med bland andra Leo Burnett. Uppdraget slussas över till Saatchi & Saatchi i samband med att varumärket Leo Burnett försvinner från den svenska marknaden.

Johan Nordgren, kommer du att göra några förändringar vad gäller SLs byrårelationer?

- Nej. Det är först och främst projektledarna för de olika kommunikationsinsatserna som ska vara nöjda med hur samarbetet med byråerna fungerar. Jag ska göra vad jag kan för att bidra till att relationerna ska vara så bra som möjligt. Jag tänker börja med att lyssna och försöka skapa en bild av hur vi vill jobba i framtiden.

Blir det några förändringar vad gäller SLs medieval?

- SL ska vara tillgängligt för många människor. Man ska kunna resa med SL om man är ung, gammal, synskadad, hörselskadad, rörelsehindrad eller turist. Det skulle väl i så fall vara att se till att kanalerna passar de behov SL har att också kunna kommunicera med alla på deras villkor.

Varför är SL ett intressant uppdrag?

- SL är viktigt för att Stockholm ska fungera och för att alla människor som lever här ska kunna ta sig till jobb, skola, fritidsaktiviteter med mera. Bakom alla bussarna och tågen så är det SL jag fått bekanta mig med ett kunskapsföretag med många duktiga människor som hela tiden månar om att alltid skapa den bästa tänkbara resan för så många som möjligt.

Varför är du rätt person som kommunikationschef?

- Det kanske var kombinationen av att jag jobbat med SL som konsult ett tag och lärt mig en del om företaget och att jag har erfarenheter från kommunikationsområdet som förhoppningsvis gör att jag kan tillföra något nytt.

Vilka områden ansvarar du för?

- Kommunikationsavdelningen ansvarar bland annat för SLs marknadsföring och varumärke, hemsidan, den grafiska profilen, kommunikation med barn och unga, information kring de stora investeringsprojekt som SL är involverade i såsom Citybanan, internkommunikation, konsten i tunnelbanan och Spårvägsmuseet.

Johan Nordgren tillträder den 1 september. Avgående kommunikationschefen Jesper Tengblad blir marknadschef på motions- och viktminskningskedjan Itrim.

Janne Pettersson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.