Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Reklambranschen har tappat 20 procent"

Publicerad: 6 maj 2002, 10:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:16

Reklamförbundets vd Anna Serner uppskattar att reklambranschen har tappat 20 procent av omsättningen på ett år.


- Min uppskattning är att branschen har tappat 20 procent jämfört med för ett år sedan. Det ser vi på produkterna, medlemsavgifterna, antalet annonser och antalet anställda. Flera av våra mindre medlemmar har gått i konkurs.

Tappet slår olika mot Reklamförbundets medlemmar.

- Tappet kan slå hårdare mot de större byråerna som har större overhead-kostnader (administrativa kostnader).

Anna Serner tycker att läget är allvarligt.

- För vår bransch är konjunkturläget oerhört allvarligt.

Handlar det om en kris?

- Ja, det kan man säga.

Anna Serner har sett samma utveckling i Europa och i USA.

- Men Sverige har tappat mer volym i medieköpen än i andra länder. Det beror på att vi hade så många dotcom-företag som köpte mycket utrymme 1999-2000.

Enligt Anna Serner representerar Reklamförbundet en majoritet av den svenska reklambranschen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev