Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamare startar exklusivt modemagasin

Publicerad: 3 April 2008, 12:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:53

Fashion Tale Magazine kommer med första numret i augusti. Tidningen är ett helt fotobaserat modemagasin med hård pärm som grundats av tre reklamare.


- Vi har helt valt bort texten, förutom den informativa. Många tidningar är så bra på det och vi kände att det saknades ett magasin helt ägnat åt modefoto, säger Carl-Axel Wahlström, redaktör och cd på Fashion Tale Magazine.

De tre grundarna: Carl-Axel Wahlström, Gustav Sörberg och Hanna Hedman. Carl-Axel Wahlström jobbade tidigare som ad på Scholz & Friends där även tidningens moderedaktör Hanna Hedman har jobbat. Den tredje grundaren är Gustav Sörberg som är marknadschef och kundansvarig på tidningen.

Första numret kommer 25 augusti och trycks i 5.000 exemplar, men Carl-Axel Wahlström räknar med att den kommer att öka. I Sverige distribueras den av Interpress och ska kosta 100 kronor i butik. Till premiären siktar grundarna på att tidningen ska ha distribution i fem länder och inom ett år ska tidningen finnas i 20-30 länder.

Fashion Tale ska även finnas på nätet med material som inte återfinns i tidningen.

- Vi har höga ambitioner. Det här är en nischtidning och Sverige är en för liten marknad för att vi ska gå runt. Vi tycker också att det finns en större utmaning i att vara ett internationellt magasin, vi ser inte att vi konkurrerar med några svenska magasin. Den här typen av tidningar finns redan utomlands och där finns också en större acceptans för en sådan här produkt.

Två nummer ska ges ut i år och till nästa år är fyra nummer planerade. Inget förlag står bakom tidningen. Än så länge har inte annonsförsäljningen dragit igång, men tidningen är öppen för så kallade advertorials. Eh helsida ska kosta 30.000 kronor brutto, ett uppslag 50.000 och baksidan 60.000 kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.