Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklam och ny layout vände Plaza Kvinnas upplagefall

Publicerad: 20 Februari 2009, 12:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Plaza Kvinna redesignade tidningen - och vände den negativa upplagetrenden under andra halvåret 2008.


Plaza Kvinna tappade, precis som de flesta andra tidningar i segmentet, i upplaga när TS redovisade helårssiffror för 2008. Upplagan låg på 31.900 exemplar, enligt TS, vilket är en minskning på 6,7 procent jämfört med 2007.

Men under det andra halvåret 2008 vände trenden, då Plaza Kvinnas upplaga nådde 36.100 exemplar - 8,1 procent högre än motsvarande period 2007. 26.800 av dem var sålda lösnummer.

Frida Boisen, chefredaktör på Plaza Kvinna, tackar den omgörning och redesign som tidningen genomförde i början av året.

- Vi gav tidningen en ny logga, ny layout och höjde modegraden, säger Frida Boisen.

En annan faktor har varit ökade marknadsföringsinsatser, säger hon.

- Vi har kört tv-reklam i TV3 och TV4 och kampanjer utomhus i Stockholm, samt på radio, säger Frida Boisen.

Reklamfilmerna ska fortsätta att rulla under 2009. I år fyller tidningen, samt Plaza förlag, 15 år. Det ska tidningen fira med ett extra tjockt nummer i höst.

Hur försöker ni positionera er jämfört med konkurrenterna i segmentet?

- Vi vill göra den bästa modetidningen, som är härligt exklusiv som också är användbar. Vi har också en helt unik omslagslook, vi brukar ha en lite kaxigare kvinna, som inte bara ler och ser snäll ut. Det säljer tydligen.

Tidningen verkar dock inte ha fått fler läsare per nummer. I den tredje Orvesto-undersökningen 2008 backade tidningens räckvidd med 22 procent.

- Jag vet inte om jag tror på den. Det brukar vara så att tidningar med ny logga går sämre i Orvestoundersökningen, men vi har fördubblat vår lösnummerförsäljning de senaste månaderna, säger Frida Boisen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.