Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Regeringen stoppar försäljningen av K-World

Publicerad: 7 November 2001, 08:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Utbildningsföretaget K-world har ansökt hos kulturdepartmentet om att få flytta ägandet av tv-kanalen K-World till ett separat dotterbolag. Detta för att underlätta den pågående försäljningen av tv-kanalen. Men regeringen säger nej. (Uppdaterad)


I sin ansökan vill K-world (formellt via bolaget Kunskaps-TV), flytta

sändningstillståndet (koncessionen) till bolaget K-World TV AB. Ansökan gäller

tillståndet att sända i det digitala marknätet.

Sedan tidigare har K-World gjort klart att tv-kanalen ska säljas och en

försäljning var också nära förestående. Nu kan den processen störas av

regeringens avslag.

Regeringen hänvisar till radio- och tv-lagen som innebär att ett tv-tillstånd

inte kan överlåtas.

Patrick Ståhle, vd för K-world, har inte sett regeringsbeslutet.

- Det är förvånande. Vi gör ju försäljningen för att säkerställa att kanalen

ska finnas kvar. Men för att avyttra kanalen måste vi lägga tillstånden i ett

eget bolag. Vi har en annan syn på saken än regeringen, men jag vill inte

uttala mig förrän jag vet mer om vad som ligger bakom regeringens beslut, säger

han.

K-World ansökte också om att få ändra innehållet i tv-kanalen från

"utbildningsprogram" till "bildningsprogram". Också detta avslog regeringen.

- Det fanns ingen affär i att sända kunskapsrelaterat innehåll. Det digitala

marknätet har inte levererat den interaktivitet som var tänkt, och det har

gjort det svårare att sälja utbildning. Nu måste vi göra tv som attraherar

annonsörerna, men vi har inga som helst ambitioner att sända såpor och sitcoms,

säger Patrick Ståhle.

K-worlds tv-kanal ska omsätta runt 30 miljoner kronor i år. Merparten av

intäkterna kommer från distributionsbolag som betalar för att sända kanalen via

satellit, digitalt mark- eller kabelnät.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.