Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Regeringen om Bonniers makt i TV4: "Inget problem"

Publicerad: 23 April 2007, 03:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Bonnier har tagit över makten i TV4. Trots att TV4s sändningstillstånd bygger på att ägarförhållandet inte får förändras så att ägarkoncentrationen, sitter Regeringen still i båten. Regeringens politiskt sakkunniga berättar varför.


Egentligen borde regeringen ha gjort en anmälan till Radio och tv-verket och möjligen skulle verket ha återkallat sändningstillståndet för TV4. Sändningstillståndet säger tydligt att ägarförhållandena i TV4 inte får ändras så att mångfalden försämras. Och färre ägare har TV4 fått. Under de senaste åren har ägare som Natur & Kultur, MTG, LRF och Schibsted lämnat bolaget. Under 2006 plockades TV4 bort från börsen och efter en affär med Proventus är Bonnier nu ensam ägare till TV4. Mindre mångfald bland ägarna alltså och många i branschen som undrar hur Bonnier kunde komma undan med det.

- Det går att tolka sändningstillståndet så, men det går också att tolka som det som att handlar om ägarförändringar som sker på marknaden, säger Carl Johan Swanson, politiskt sakkunnig på kulturdepartementet.

Han utvecklar resonemanget:

- 2006 avnoterades TV4 från börsen. Konkurrensverket lämnade den koncentrationen utan åtgärd. Vi gjorde bedömningen att sändningstillståndet bör ses i ljuset av hur mediemarknaden utvecklas i stort Idag har vi 40 tv-kanaler i marknätet varav tio fria. Vi har gjort bedömningen att inte ägarförhållandena i TV4 inte är något problem.

Carl Johan Swanson ger också en känga till den förra regeringen med Marita Ulvskog respektive Leif Pagrotsky som kulturministrar.

- Ägarkoncentrationen skedde snarare när Bonnier gick in i TV4 1997 eller 2004 då Bonnier stärkte inflytandet ännu mer.

Så att Bonnier helt tagit över TV4 är inget problem för sändningstillståndet?

- Nej, det skedde inom TV4 och påverkar inte mediemarknaden i stort, säger Carl Johan Swanson.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.