Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Real Media kör vidare utan Internetsäljarna

Publicerad: 12 Februari 2001, 08:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Efter det misslyckade uppköpet av Internetsäljarna fortsätter nu Real Media. Dock har inte annonsnätverket någon försäljning på sajter i Sverige.


Genom köpet av Internetsäljarna hoppades Real Media få tillgång till en

kraftfull säljorganisation och ett antal tunga sajter, däribland DI.se. Men de

två parterna kom inte överens om priset, enligt Mikael Klang, Norden-vd för

Real Media.

- Det var stora skillnader på värderingar av bolag april och december 2000. Vår

nya värdering stämde inte med deras. Det kan jag ha stor förståelse för.

Enligt Mikael Klang fanns en klausul i avtalet med Internetsäljarna som gjorde

det möjligt för Real Media att hoppa av i december. Förhandlingarna sköts nu av

de två bolagens jurister.

- Men vi är absolut inte ovänner.

I Sverige består verksamheten idag mest av försäljning av annonsverktyg. Mikael

Klang hoppas vara igång med försäljning på sajter inom sex månader antingen

genom en ny partner eller genom en egen säljorganisation.

- Vi löser frågan i någon form. För tillfället kan det vara skönt att inte ha

någon sajt att sälja på. Det är ju lite skakigt nu.

Bristen på säljorganisation innebär att Real Medias internationella sajter, som

Bloomberg, New York Times och Eurosport saknar representation i Sverige.

Real Media i Sverige hanterar fyra kontor i Norden med sammanlagt åtta

anställda.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.