Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ravelli och sms i McDonalds vm-kampanj

Publicerad: 16 maj 2002, 08:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Thomas Ravelli får en egen sportshow i McDonalds tv-kampanj runt fotbolls-vm. En sms-tävling är huvuddel i kampanjen. Tävlingen utgår från restaurangerna men görs i samarbete med både TV4 och sponsorerna JVC, Toshiba och Hyundai.


- Ambitionen har varit att göra något som gynnar alla parter men där McDonalds är samlingspunkten, säger John Müllersdorf, projektledare på Leo Burnett.

McDonalds kampanj startar 21 maj och går i TV3, TV4, Kanal 5, utomhus, radio och på restaurangerna. I tv har kampanjen formen av en sportshow, Ravelli-tv, där Thomas Ravelli presenterar vm-menyn och tävlingen. Reklamen i alla medier hänvisar folk till McDonalds restauranger där första steget i sms-tävlingen tas i form av en fråga på brickunderläggen. Tanken är att tävlingsdeltagarna ska besvara frågan via sms. Därefter skickar McDonalds ut nya frågor via sms.

- Syftet är att få folk till McDonalds och att bjuda dem på något utöver det vanliga. Vi har ett par maträtter som serveras under en begränsad tid under de här veckorna.

Varje dag under fotbolls-vm, 2 till 27 juni, har tävlingsdeltagarna chansen att vinna priser från de övriga vm-sponsorerna JVC och Toshiba. Tävlingen avslutas med en direktsänd final i TV4s regi. Där är första priset en bil från Hyundai.

Målgrupperna för fotbolls-vm och McDonalds är i normala fall bara delvis överlappande. John Müllersdorf tror dock att fotbollsintresset breddas under vm i sommar.

- Vi bedömer att stora delar av vår målgrupp kommer att vara intresserad av fotboll i sommar.

Kampanjen pågår hela sommaren men har sin tyngdpunkt under fotbolls-vm.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev