Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rättvisemärkt vill nå hela Sverige med Storåkerskampanj

Publicerad: 3 April 2007, 06:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Rättvisemärkt vill få folk att upptäcka produkter med rättvisemärkning. Därför genomförs under två veckor en kampanj i print, utomhus och butik. Bakom kampanjen står reklambyrån Storåkers McCann.


Temat för kampanjen är att konsumtion av Rättvisemärkta produkter bidrar till bättre arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer. Kampanjen har tjuvstartat i Göteborg den här veckan, men går i nästa vecka upp i resten av landet. Huvudmedium är butik där det blir sampling och demonstrationer. Provsmakningar ska även erbjudas på stan i sex städer.

Kampanjen ska även gå på nätet, men Rättvisemärkt har inte köpt något utrymme, utan banners finns att ladda ner från organisationens sajt. Hittills har några av Rättvisemärkts medlemsorganisationer använt sig av nätannonserna.

- Våra resurser är begränsade och vi är beroende av att folk ser det som att de gör något för andra genom att använda våra banners, säger Ola Höiden, kommunikationsansvarig på Rättvisemärkt.

Tanken är att Rättvisemärk ska genomföra en kampanj varje vår. Rättvisemärkt hade en hjälpt kännedom på 64 procent i december 2006, berättar Ola Höiden. En ökning på 15 procentenheter jämfört med december 2005.

- Vi hoppas att den här kampanjen ska få det att tippa över så att vi når ut större. Förhoppningen är att nå hela svenska folket, även om vi kanske inte lyckas med det i praktiken.

Rättvisemärkts mediebyrå är PHD.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.