Gå direkt till textinnehållet

"Rätt använd fungerar insikter av data som olja"

Jan Ringsø, Strateg Datadriven kommunikation, Reaktion

Rätt använd datadriven marknadsföring är inget problem, utan lösningen för de företag som vill vara framgångsrika både idag och i framtiden. Det skriver Jan Ringsjø på Reaktion.

I artikeln i Dagens Media 19/10 läser jag om ”problemet” med datadriven marknadsföring. Det riktiga problemet är dock att artikeln i sig innehåller en rad felaktigheter:

- Data används bara för att kunna arbeta med marknadsföring som ska leda till konvertering/aktivering och inte till insikter.

- En hel bransch har en övertro på den digitala “datadrivna” marknadsföringen eftersom den är enkel att mäta framgång med.

- Det är inte svårt att hitta konsumenter som är i marknaden för en produkt.

- ROMI är ett nyckeltal som inte kan användas för att bygga tillväxt.

- De allra flesta annonsverktygen är byggda för att rapportera insikter tillbaka till organisationen för att stötta övrigt verksamhet och bland annat produktutveckling.

Datadriven marknadsföring ger oss möjligheten att förstå var din kund eller prospekt befinner sig i köpprocessen och bearbeta denna utifrån dennas behov här och nu. Ett fint exempel är SAS. När du sökt på en resa till Los Angeles så blir du bearbetad med efterföljande mejl och Facebookinlägg med content om Los Anges i olika former. Eller så väljer SAS att bearbeta dig ett år efter att du var i LA med en påminnelse om USA eller en annan relevant resmål.

Eller ta Ica, som i dagarna väljer att koppla sin leverans till Rosa Bandet, vilket med stor sannolikhet inte är en tillfällig önskan från någon, men en aktivitet som bygger på insikten om Ica-kundens värderingar och kopplingar till denna hemska sjukdom. Att detta med hjälp av verktyg och annonssystem är möjligt skapar oanade möjligheter att bli relevant och träffsäker i din marknadsföring, vilket i sin tur gör att du i allt större grad kommer kunna prata enbart med den du vill, när den vill och på ett relevant sätt. Om du gör det så kommer du bli mer omtyckt som varumärke, dina kunder kommer att konvertera oftare och köpa fler flygbiljetter eller mer av Ica:s lingonsylt. 

Kort sagt; rätt använd så fungerar insikter av data som olja och leder till oerhört träffsäker och lönsam marknadsföring. Bang for the buck, både på kort och lång sikt.

När Johan Persson påstår att det är lätt att hitta konsumenter som är i marknaden för en produkt och att det är lätt att mäta framgång när man mäter konvertering är det ett stort missförstånd. Tvärtom, det är detta som är det svåra. OM det vore så enkelt hade ju de flesta företag arbetat med det.

Så till det här med ROMI. Räkna alltid på ROMI på de aktiviteter du gör. Att räkna ROMI är att räkna på om de insatser du gör nu är lönsamma. Att räkna ROMI betyder inte att de som inte köper produkten nu är opåverkade. Den konsument som vi bearbetar idag kommer att köpa imorgon…..om du från början bestämmer dig för att bara bearbeta de som faktiskt är i din målgrupp.

De flesta företag kan idag med rätt verktyg, strategi, tålamod och samarbetspartner få möjligheten att arbeta på detta sätt och därigenom bli ännu vassare i sin marknadsföring. Detta kommer i sin tur att leda till lönsammare företag och nöjdare kunder. De som inte väljer att använda data för att driva insiktsbaserad kommunikation kommer få stora problem framöver. VAD man ska göra är mycket enkelt. Det är HUR:et som är det kniviga.

Några tips om hur du kan utnyttja potentialen i datadriven marknadsföring:

-Ta reda på vem din målgrupp är. Och nej, alla som klickar eller hittar dig via olika sociala medier är inte din målgrupp!

-Använd analog OCH digital data för att ta reda på var dina potentiella kunder är i sin köpprocess samt för att veta NÄR och HUR du ska kommunicera med din målgrupp.

- Kommunicera enbart med din målgrupp, både de som vill köpa över tid och de som vill köpa här och nu.

- Använd insikter som underlag för att veta VAD du ska kommunicera med din målgrupp.

- Använd den uppsjö av datakällor i Sverige som kan användas på toppen av allt den digitala data som du som företag själv har tillgång till. Data om som kan berika din egen data – vilket kommer leda till ännu mer träffsäker kommunikation.

Rätt använd datadriven marknadsföring är alltså inget problem, utan lösningen för de företag som vill vara framgångsrika både idag och i framtiden.

Jan Ringsø, Strateg Datadriven kommunikation, Reaktion

Publicerad 2018-10-30 14.47Uppdaterad 2018-10-30 14.50

Dela artikeln: