Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ras för tidningssajterna

Publicerad: 4 maj 2009, 07:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:27

Morgontidningarnas webbintäkter minskade med 16 procent under det första kvartalet 2009. Värst gick det för storstadspressen, enligt TU:s Internetbarometer.


Annonsintäkterna för landsortspressens sajter ökade däremot med 7 procent jämfört med motsvarande period 2008 och landade på 40 miljoner kronor. Samma siffra för storstadstidningarna var hela 31 procent minus, till 57 miljoner kronor.

Under 2008 växte morgonpressens webbintäkter med 19 procent, vilket var i nivå med tillväxten för övriga marknadens nätinvesteringar. Nu backar morgonpressens intäkter i snabbare takt än marknaden, då det totala investeringarna på nätet för första kvartalet 2009 gick ned med 3 procent, enligt IRM.

- Att den tryckta dagspressen både i storstad och i landsort skulle redovisa sitt sämsta kvartal sedan finanskrisen 2001 var väntat, men inte att sajterna i storstad skulle minska så kraftigt. Alla sajter kan dock inte dras över en kam, då det är stor spridning på resultaten för de många sajterna. Att landsortstidningssajterna däremot klarar tillväxt även nu beror delvis på att de växer från relativt låga nivåer, säger Fredrik Rogberg, branschanalytiker på TU, i ett pressmeddelande.

TU:s Internetbarometer redovisar statistik från ett 60-tal morgontidningssajter.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev