Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ras för platsannonserna

Publicerad: 24 Februari 2009, 13:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Volymerna för platsannonser i de svenska dagstidningarna minskade med 40 procent under det fjärde kvartalet 2008 jämfört med 2007.


Många mediekanaler tog stryk under det fjärde kvartalet 2008. Dagspressen var en av dem. Enligt Tidningsutgivarna, som för första gången har tagit fram ett index över platsannonsernas utveckling, var en av anledningarna ett ras för platsannonserna.

- Den konjunkturkänsliga platsannonseringen är en av de främsta förklaringarna till dagstidningarnas minskade annonsintäkter. Minskningen med 40 procent under ett kvartal är i nivå med konjunkturnedgången 2001, säger Fredrik Rogberg, branschanalytiker på TU, i ett pressutskick.

Övriga rubrikannonser, inom bostad, motor, resor och nöjen, minskade samtidigt med 8 procent. Däremot ökade annonsvolymen i den redaktionella delen av tidningen under perioden med 3 procent.

Indexet visar, som sagt, att platsannonseringen följer de ekonomiska konjunkturerna. Efter en nedgång mellan 2001 och 2004 följde en tillväxt, som varade till våren 2008.

TU:s Platsannonsindex visar annonsvolymen och bygger på rapportering från över 80 morgontidningar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.