Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ras för internet i november

Publicerad: 14 December 2000, 12:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Mediebyråernas nettoköp ökade med endast två procent under oktober jämfört med samma period 1999. Internet rasade med 44 procent.


Också radio och kvällspress backade med vardera 24 procent, enligt

Mediebarometern.

TV fick också den första svackan på mycket länge och backade med sex procent.

Bio ökade ordentligt, likaså fackpress. Totalt köpte mediebyråerna utrymme för

869 miljoner kronor under november. För perioden januari - november har

mediebyråerna köpt för 8,7 miljarder, vilket är en ökning på 16 procent jämfört

med motsvarande period 1999. Mest ökar internet under perioden, trots raset i

november. Bra går det också för fackpress, utomhus och tv som ökar med än de 18

procent som mediebyråernas totala inköp har ökat med under januari-november.

Mediebyråernas medieköp november, miljoner kronor (procentuell förändring inom

parentes):

Storstadspress: 165 (-0,8)

Kvällspress: 35 (-24)

Lokalpress: 89 (18)

Populärpress: 41 (22)

Fackpress: 83 (43)

TV: 313 (-5,7)

Radio: 23 (-24)

Bio: 5,2 (89)

Utomhus: 57 (34)

Utländska medier: 24,2 (16)

Övrigt: 25 (-4,6)

Internet: 11 (-44)

Totalt: 869 (2.0)

Mediebyråernas medieköp januari - november, miljoner kronor (procentuell

förändring inom parentes):

Storstadspress: 1.677 (11)

Kvällspress: 390 (5,8)

Lokalpress: 913 (3,9)

Populärpress: 356 (11)

Fackpress: 628 (33)

TV: 3.070 (19)

Radio: 255 (12)

Bio: 64 (14)

Utomhus: 623 (25)

Utländska medier: 209 (-10)

Övrigt: 278 (36)

Internet: 192 (88)

Totalt: 8.655 (16)

Källa: Mediebyråernas Mediebarometer

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.