Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ras för de kommersiella kanalerna under OS-starten

Publicerad: 14 Augusti 2008, 11:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

SVT1 mer än fördubblar tittandet i både hela befolkningen och i den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44 år.


MMS har på uppdrag av Dagens Media gjort en körning av tv-tittandet under de första OS-dagarna, den 8-13 augusti, och motsvarande dagar förra året.

SVT1, som är huvudkanalen för OS, uppnår en tittartidsandel på 29,4 procent under perioden, vilket kan jämföras med 16,9 procent under motsvarande dagar ifjol. I målgruppen alla 15-44 år ökar kanalen tittartidsandelen från 11,2 procent 2007 till 25,2 procent.

Samtidigt backar SVT2s tittartidsandel från 10,5 till 8,6 procent i hela befolkningen, enligt MMS. I 15-44 backar SVT2 från 5,9 till 4,7 procent.

Bland de största kommersiella kanalerna tappar TV4 mest, räknat i procentenheter.

I målgruppen alla 15-44 år backar TV4 från 17,1 procent 2007 till 11,6 procent under årets inledande OS-dagar. TV3 backar från 12,9 procent till 10,4 procent i samma målgrupp. Kanal 5 rasar från 14,4 till 10 procent.

Eurosport - som har tappat mycket i distribution efter att ha åkt ut Com hems analoga grundutbud - tappar andelar i 15-44 trots att kanalen också sänder OS.

Eurosport backar från 1,6 procent 2007 till 1,4 procent i den kommersiellt viktiga målgruppen. I hela befolkningen uppvisar dock Eurosport en ökning den 8-13 augusti i år jämfört med motsvarande dagar ifjol. Årets siffror är 1,8 procent, jämfört med 1,6 procent ifjol.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.