Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ras för Café och Vecko-Revyn

Publicerad: 23 februari 2007, 10:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Den stora skrällen bland tidskrifterna i senaste TS-mätningen är Café som minskar sin upplaga med 16,4 procent. Konkurrenten FHM minskar med hela 17,8 procent. Affärsvärlden spöar Veckans Affärer.


Av Cafés upplaga är endast 1.800 exemplar fullt betalade abonnemangsex, den största delen av den prenumererade upplagan, 12.700 exemplar är kraftigt rabatterad. Lösnummerförsäljningen når upp till 16.300 exemplar. Hela 4.200 exemplar distribueras gratis, varav 900 är dokumenterade. För FHM ser det bättre ut, endast 600 exemplar är friex. 11.400 exemplar är fullt betalade abonnemangsex och tidningen säljer 10.900 exemplar i lösnummer. Nykomlingen King har en upplaga på 28.100 exemplar och är därmed större än FHM. Hela 5.500 exemplar är dock friex, 2.800 dokumenterade. Den fullt betalda prenumererade upplagan är 4.000. Lösnummerförsäljningen når upp i 11.800 exemplar. Störst i segmentet är fortfarande Slitz med en upplaga på 52.700 exemplar. Tidningen säljer hela 25.200 exemplar i lösnummer. 2.900 exemplar ges bort gratis, 100 dokumenterade.

Bland tjejtidningarna backar Vecko-Revyn med 6,5 procent till 58.000 ex. Den gratisdistribuerade delen av upplagan är 1.600 exemplar. Tidningen säljer 34.900 exemplar i lösnummer. De fullt betalde abonnemnagsexen uppgår till 11.200, resten av upplagan är rabatterade abonnemangsex.

En av nykomlingarna i segmentet är Glamour som har en upplaga på 64.900 ex under fjärde kvartalet 2006, och 60.400 ex vid halvårsskiftet. Under det fjärde kvartalet är dock friexen hela 15.500, endast 1.200 ex är dokumenterade friex. Tidningen säljer 28.700 exemplar i lösnummer och 11.700 exemplar är fullt betalade abonnemnagsex.

I slaget mellan Affärsvärlden och Veckans Affärer är den stora vinnaren Affärsvärlden som ökar sin upplaga med 77,8 procent till 47.300 ex. 22.500 är dock medlemsex i och med att tidningen distribueras till fackförbundet SIFs chefsmedlemmar. De fullt betalda prenumererade exemplaren är 17.800. Motsvarande siffra för Veckans Affärer är 9.800 fullt betalda prenumererade exemplar. Totalt har tidningen en upplaga på 35.800 ex, en ökning med 4,7 procent jämfört med 2005. Tidningen ger dock bort 10.600 exemplar som friex, och 10.700 exemplar som dokumenterade friex.

Damtidskrifter, upplaga 2006, procentuell förändring jämfört med 2005 inom parentes.Amelia 122.900 (2,6)Cosmopolitan 76.100 (1,5)Damernas Värld 112.000 (-3,1)Elle 83.300 (-2,1)Femina 121.600 (1,3)Glamour 64.900 (4e kvartalet, ny för 2006) Hennes 51.200 (-5)Laura 66.100 (ny för 2006) M-magasin 72.500 (ny för 2006) Plaza Kvinna 41.600 (4,5)Solo 50.400 (7,5)Tara 109.600 (2,5)Vecko-Revyn 58.000 (-6,5)

HerrtidskrifterCafé 35.600 (-16,4)FHM 27.300 (-17,8)King 28.100 (ny för 2006) Slitz 52.700 (-9,6)

AffärstidskrifterAffärsvärlden 47.300 (77,8)Veckans Affärer 35.800 (4,7)

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.