Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ras för Aftonbladet och TV4 - internet tar räckvidd

Publicerad: 29 April 2008, 21:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Jämfört med statistiken från i fjol, finns nästan bara en vinnare i Dagens Medias undersökning Sveriges Största Medier: Internet. Förlorarna är press och tv, främst TV4 och Aftonbladet.


Efter ett års mätningar i Sveriges Största Medier, utförd av Nepa, går det att jämföra den dagliga upplevda räckvidden för i år med fjolårets. Det innebär beklämmande läsning för traditionella medier som tv och tidningar.

Av de 17 medier som minskar sin dagliga räckvidd jämfört med i fjol, återfinns sju tidningar och åtta tv-kanaler, visar Nepas webbpanel, som ligger till grund för Sveriges Största Medier.

Mest av alla tappade TV4 som på ett år har tappat 560 000 i daglig räckvidd i under den första delen av april, jämfört med dito för år 2007. Därefter följer Kanal 5 och TV3. Aftonbladet är den tidning som tappat mest av sin räckvidd, 280 000 läsare. Det kan jämföras med Dagens Nyheter som tappade 120.000 läsare och City och Expressen som tappade vardera 80.000 i daglig räckvidd.

Google är den stora räckviddsvinnaren över året. Söksajten har nått en större daglig räckvidd på 250 000 individer. Aftonbladet.se, Hotmail och DN.se hör också till sajterna som ökar mest.

Procentuellt sett förlorar Discovery och City mest. De tappar på ett år 38 procent av sin räckvidd. Därefter följer Aftonbladet som tappar var tredje läsare.

Medierna som har den största procentuella ökningen heter Kanal 9, Google och DN.se.

Kompenserar då räckviddsökningarna på internet, tappet i den analoga världen?

Nej.

De tre medier som har jämförbara siffror för papper och internet visar ett nettotapp i räckvidd. Så har Aftonbladets sammanlagda räckvidd minskat med 90 000 per dag, Dagens Nyheter tappar 50 000 och Expressen 30 000.

Procentuell förändring av daglig räckvidd från föregående årKanal 9 +67 (tv)Google.se +45 (internet)DN.se +28 (internet)Canal Plus +25 (tv)Hotmail.com +13 (internet)Tradera.com +13 (internet)Aftonbladet.se +9,2 (internet)Expressen.se +7,9 (internet)Punkt SE +7,1 (press)Svenska Dagbladet +4,8 (press)Blocket.se +3,7 (internet)Swedbank.se -3,7 (internet)MSN.se -6,1 (internet)Göteborgs-Posten -11 (press)Sydsvenskan -13 (press)TV4 Plus -20 (tv)Metro -21 (press)SVT1 -21 (tv)Dagens Nyheter -24 (press)SVT2 -24 (tv)TV6 -25 (tv)TV3 -26 (tv)Expressen -27 (press)TV4 -27 (tv)Kanal 5 -28 (tv)Aftonbladet -34 (press)City -38 (press)Discovery -38 (tv)

Förändring i daglig räckvidd från föregående årGoogle.se +250.000 (internet)Aftonbladet.se +190.000 (internet)Hotmail.com +90.000 (internet)DN.se +70.000 (internet)Kanal 9 +60.000 (tv)Expressen.se +50.000 (internet)Canal Plus +40.000 (tv)Tradera.com +40.000 (internet)Blocket.se +20.000 (internet)Svenska Dagbladet +10.000 (press)Punkt SE +10.000 (press)Swedbank.se -10.000 (internet)Sydsvenskan -20.000 (press)MSN.se -20.000 (internet)Göteborgs-Posten -40.000 (press)TV4 Plus -50.000 (tv)Expressen -80.000 (press)City -80.000 (press)Discovery -100.000 (tv)Dagens Nyheter -120.000 (press)Metro -130.000 (press)TV6 -140.000 (tv)SVT2 -210.000 (tv)SVT1 -250.000 (tv)Aftonbladet -280.000 (press)TV3 -350.000 (tv)Kanal 5 -420.000 (tv)TV4 -560.000 (tv)

Sveriges Största Medier, första delen av april1. Aftonbladet.se 2.250.0002. TV4 1.490.0003. Kanal 5 1.100.0004. TV3 990.0005. SVT1 940.0006. Hotmail.com 810.0007. Google.se 800.0008. Expressen.se 680.0009. SVT2 670.00010. Blocket.se 560.00011. Aftonbladet 540.00012. Metro 500.00013. TV6 410.00014. Dagens Nyheter 390.00015. Tradera.com 360.00016. Göteborgs-Posten 340.00017. DN.se 320.00018. MSN.se 310.00019. Swedbank.se 260.00020. Expressen 220.00020. Hemnet.se 220.00020. Svenska Dagbladet 220.00023. Spray.se 210.00024. TV4 Plus 200.00024. Eniro.se 200.00024. Canal Plus 200.00027. Yahoo.se 190.00027. Facebook.com 190.00029. Nordea.se 160.00029. Discovery 160.00029. Hitta.se 160.00029. Svt.se 160.00029. Di.se 160.00034. Gmail.com 150.00034. Kanal 9 150.00034. Punkt SE 150.00037. Sydsvenskan 140.00037. Youtube.com 140.00039. City 130.00040. TV4 Sport 100.000

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.