Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rapport: Tungt för tv i dåliga tider

Publicerad: 9 April 2002, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Tv, fackpress och radio är de medier som är mest känsliga för svängningar i konjunkturen. Det framgår av en rapport som mediebyrån Mediekompetens tagit fram på uppdrag av Reklamförbundet.


Rapportförfattarna har undersökt hur de annonsvolymer som förmedlas av mediebyråer, ungefär hälften av den totala annonsvolymen, påverkas av konjunkturläget. I rapporten jämförs utvecklingen för de förmedlade medievolymerna med det vanligaste tillväxtmåttet, BNP (bruttonationalprodukt) under perioden 1993 till 2001.

En av slutsatserna i rapporten är att mediebyråernas förmedlade volymer har haft större tillväxt än BNP under perioden. Bortsett från den trenden är samvariationen mellan måtten mycket stark.

En annan slutsats är att säsongsvariationerna blir kraftigare över tid - skillnaden mellan annonsintensiva kvartal och "lågsäsonger" under året blir allt större. Detta kan enligt rapportförfattarna på sikt påverka prissättningen av medier, eftersom en allt mer ojämn annonsingång innebär att medier får allt svårare att möta efterfrågan under högsäsong. Samtidigt blir det svårare att sälja det befintliga annonsutrymmet under lågsäsong.

I rapporten dras också slutsatsen att mediebyråernas annonsering är mer konjunkturkänslig än övrig annonsering, eftersom mediebyråerna i huvudsak jobbar med varumärkesannonsering som tappar mark i dåliga tider. Förra året backade exempelvis mediebyråernas förmedlade volymer med 15,7 procent medan totalmarknaden enligt IRM klarade sig bättre med en tillbakagång på 11,3 procent.

En analys görs också över de enskilda mediernas konjunkturkänslighet .

Procentsiffran (förklaringsgraden) anger hur stor del av variationen i annonseringen som förklaras av BNP. Det innebär exempelvis att en nedgång för den förmedlade annonseringen på 20 procent i tv, till 88 procent förklaras av nedgången i BNP och till 12 procent av andra faktorer. Tv, fackpress och radio är mest känsliga för konjunktursvängningar. Lokalpress, som till stor del innehåller säljdrivande utbudsannonsering, är mest okänsligt. Här är hela listan:

Tv: 88 procent

Fackpress: 81 procent

Övrigt: 81 procent

Radio: 79 procent

Utomhus: 61 procent

Storstadspress: 58 procent

Kvällspress: 35 procent

Populärpress: 27 procent

Utländsk media: 20 procent

Lokalpress: 14 procent

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.