Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rapport: Tidningsannonser styr bilköp

Publicerad: 16 April 2002, 09:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Annonser i morgontidningen är det viktigaste underlaget för tips och idéer när svenskarna ska välja semesteresa, bil och bostad. Det framgår av en undersökning som Ruab gjort på uppdrag av intresseorganisationen Tidningsutgivarna.


I undersökningen har totalt 1.106 slumpmässigt utvalda personer i åldrarna 16-79 år intervjuats. Annonser i morgontidningarna har i intervjuerna ställts mot annonser i kvällstidningar, gratistidningar, vecko- och månadstidningar, radio, tv, direktreklam samt internet.

Av samtliga tillfrågade uppger 43 procent att morgontidningen är viktigast när man vill ha tips om semesterresor. Motsvarande siffra för nya och begagnade bilar är 53 procent, bostad 61 procent och fritidshus 51 procent. Därmed distanseras de konkurrerande medierna rejält. Närmaste konkurrent inom något av områdena är tv som 13 procent uppger är viktigast vid val av semesterresa.

I den yngre åldersgruppen (16-29 år) är morgontidningens ställning svagare men ändå dominerande. Internet bedöms exempelvis som viktigast av 25 procent då det gäller semesterresor, medan 32 procent ser morgontidningen som viktigast. Även tv stärker sin ställning i den yngre gruppen, exempelvis ser 19 procent tv-reklam som huvudmedium då det gäller tips och idéer om semesterresor.

Även hos gruppen internetanvändare bland respondenterna har morgontidningen en stark ställning. När det gäller annonser för de olika varugrupperna anses morgontidningen i regel som viktigaste medium av runt hälften av respondenterna, medan internet ses som viktigast av cirka en fjärdedel.

Intervjuerna som undersökningen baseras på genomfördes under de två första veckorna i februari.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.