Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rapport: "ODR klarar svackan"

Publicerad: 18 Februari 2009, 11:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Enligt en rapport som Icebreak har tagit fram klarar sig oadresserad direktreklam väl i lågkonjunkturen.


Det är Svensk Direktreklam som beställt och betalat för rapporten som är grundad på IRM:s nettosiffror över medieinvesteringar.

Rapporten konstaterar att investringarna i odr ökade med 23 procent under lågkonjunkturen som följde it-kraschen, och med 6 procent vid lågkonjunkturen efter bankkrisen på 90-talet. Under samma period backade många andra medieslag.

- Vi beställde rapporten för att få bekräftat och belagt av en oberoende part det vi har känt länge. Att annonsörerna väljer odr under lågkonjunktur, säger Göran Kontin, marknadschef Svensk Direktreklam.

Dock har medieslaget på senare år fått konkurrens från digitala lösningar, så kallad elektronisk direktreklam.

Vad får dig att tro att odr står sig lika bra under denna lågkonjunktur?

- Som jag ser det är den digitala direktmarknadsföringen så pass ny att den inte riktigt satt sig än.

Enligt preliminära siffror når Svensk Direktreklam en omsättning på 550 miljoner kronor 2008, vilket är i stort sett oförändrat jämfört med 2007.

- Vi får se när IMR:s rapport för 2008 kommer i morgon. Kanske har vi tagit marknadsandelar trots att vi inte ökat omsättningen. Jag tror att våra affärer kommer att gå bra över under 2009 då direktreklam har den säljdrivande egenskapen som sin huvudstyrka vilket annonsörer efterfrågar när det blåser motvind.

IRM har tidigare spått att mediemarknaden kommer att backa med 5 procent under 2009.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.