Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Nyheter

Ramlösa - nu utan bubblor

Publicerad: 26 Mars 2007, 10:19
Uppdaterad: 06 December 2015, 17:08

Ramlösa ger sig in i det upptrappade vattenkriget mot Loka och Coca Cola med Ramlösa Stilla, ett vatten utan kolsyra. Med den nya produktkategorin på plats ska Ramlösa gå om Coca Cola i Norden inom fem år.


Buteljerat vatten utan kolsyra utgör idag 4 procent av vattenmarknaden i Sverige, men är tillsammans med smaksatt vatten det snabbast växande segmentet.

- Om några år kommer vatten utan kolsyra att utgöra 15 procent av marknaden. Det är kvinnor och en stark hälsotrend som driver den utvecklingen, säger Christina Hellbom, marknadschef på Carlsberg som äger varumärket Ramlösa.

Det nya vattnet körs ut i butik i april och i maj drar lanseringskampanjen igång. Den om fattar annonsering i print, utomhus och ett sponsorskap av Greys Anatomy på Kanal 5. Filmen utspelar sig i sjukhusmiljö. En läkare tar en Ramlösa ur kylen samtidigt som han får ett larm. Tittaren får följa honom när han stressar genom korridorerna och när han slutligen ska öppna sin Ramlösa slänger sig personalen i skydd, förväntande en kolsyreexplosion. Läkaren skruvar av korken utan att något händer och ser sig förvånat omkring på kollegerna som krälar på golvet och gömmer sig bakom bord.

- Det är ett trevligt och bra program som tilltalar vår primära målgrupp, kvinnor i farten.

Ramlösa har som mål att bli dubbelt så stora som Loka och att sälja mer än Coca Cola i Norden inom fem år.

- Det baseras på ren matematik. Coca Cola är som starkast på sockrad läsk, ett segment som minskar medan trenden är att det dricks allt mer vatten. Om de här trenderna utvecklas på liknande sätt de kommande fem åren, vilket vi tror att de gör, så kommer vi att passera Coca-Cola.

Reklambyrå: GrowProduktionsbyrå: Tre vännerMediabyrå: OMDDesignbyrå: JDO

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.