Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Radioutgivarna stoppar opinionskampanj

Publicerad: 8 Mars 2001, 06:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Idag, torsdag, skulle Radioutgivareföreningen (RU) ha startat en kampanj i syfte att stoppa regeringens regelförslag för kommande radiolicenser. I sista stund stoppades dock kampanjen, som skulle ha gått som radiospottar i reklamradiokanaler.


Christer Jungeryd, vd på RU, varför har ni stoppat kampanjen?

- Kampanjen är inte stoppad, den är uppskjuten. Vi har en hög beredskap för att

snabbt dra igång den.

Men varför sköt ni upp den?

- Vi har funnit en möjlighet till en mer konstruktiv dialog med beslutsfattarna.

Kan du utveckla det?

- Under vintern har vi diskuterat digitalradiofrågan med dem. Vi har fått igång

en dialog och hoppas att vi också ska kunna prata om den analoga radion. Jag

anser att de två frågorna hör ihop, även om de behandlas i separata

propositioner.

Du sa "en mer konstruktiv dialog". Betyder det att radiokampanjen inte är

konstruktiv?

- Radiokampanjen är en del av vår opinionsbildning. En sådan kampanj kan ses

som ett sista försök att väcka uppmärksamhet hos den breda allmänheten

För ungefär ett år sedan fattade riksdagen beslut om en proposition som innebär

att ett antal nya radiolicenser ska säljas för 40.000 kronor styck. Lagen

stoppades tillfälligt av moderaterna och folkpartiet, som tog den så kallade

stopplagen till sin hjälp. Det innebar att genomförandet sköts ett år på

framtiden. Karenstiden har snart gått ut.

RU vill stoppa delar av lagen eftersom föreningen anser att den snedvrider

konkurrensen.

Fler beslut om den framtida radion och tvn är på gång och en av de största

frågorna är hur regeringen kommer att agera med förutsättningar för den

framtida digitala radion.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.