Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Radiorävar startar webbradio för 20.000 lyssnare

Publicerad: 31 Oktober 2001, 13:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Fyra radiorävar från Radio City startar webbradio-stationen Radio.se som vänder sig främst till arbetsplatslyssnare. Stationen ska sända live och ha kapacitet för 20.000 samtidiga lyssnare.


Lyssnarna ska kunna titta in i studion och se sändningar med programledare som

Josefine Crafoord, Tilde de Paula, Jugge Nohall (Nalles show), Ronny Svensson

(filmkommentator i Kanal 5, expert på 70-talsmusik och Sabinije von Gaffke

(nöjeskanalen E!)

- Målgruppen är 20-40 år. Det är i första hand arbetsplatslyssnarna vi vill åt.

Programformatet hamnar mellan P3 och den kommersiella radion, säger Carl-Johan

Broms, vd och försäljningschef.

Tanken är att sändningarna ska följa dygnet.

- Vi vet vilka som surfar till exempel på måndag förmiddag och anpassar

formatet efter det. På helger och kvällar kör vi till exempel ett yngre format.

Programformatet innehåller även sketcher från Kalmargruppen. Också

produktionsbolaget Forsberg & Co levererar material. Arbetet med stationen har

pågått i ett år.

- Präriebranden som drar fram i it-branschen har gjort det svårt att hitta

pengar och det tog ett halvår att hitta lösningen för att få tillräcklig

kapacitet.

Enligt Carl-Johan Broms räcker kapaciteten för att konkurrera med etersänd

radio.

- Det finns knappt en enda reklamkanal i Stockholm som har 20.000 samtidiga

lyssnare.

Radio-stationen har inlett ett samarbete med Microsoft som ska länka till

stationen både på Hotmail och portalen MSN. Kanalen börjar sända på prov i

morgon och kör igång skarpt 9 november.

- Under den första sändningsveckan vill vi ha in synpunkter från lyssnarna på

vad de vill ha för radio.

Kanalen blir annonsfinansierad.

- Som annonsör får du möjlighet att väva ihop radiospottar med banner-annonser

och rörlig bild. Vi kan göra otroligt mycket för annonsörer som både vill synas

och höras.

Bolaget som driver stationen heter CIK Studios.

- Om det står för "content is king" eller "cash is king", det får var och en

avgöra själv Carl-Johan Broms.

Han liksom de tre andra ägarna har ett förflutet som radiorävar på Radio City.

Carl-Johan Broms var själv vd innan han gick till Lovesearch och senare ett

jobb som försäljningskonsult på Eventum och GE Capital. Michael Landström och

Dan Eckardt kommer direkt från jobb som programchef respektive teknikchef från

Radio City. De får samma befattningar på Radio.se.

Svens Hallberg, är idag programkonsult, men har jobbat på ZTV och varit

programledare på Radio city. På Radio.se blir han affärsutvecklare.

Huvudfinansiär är finansmannen Bo Alexandersson.

Enligt Carl-Johan Broms har "flera miljoner kronor" plöjts ner i projektet.

CIK Studios ska också producera företagsradio för exempelvis butikskedjor som

vill sända radio i butikerna.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.