Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Radiolyssnandet backar - men SBS går emot trenden

Publicerad: 8 Augusti 2008, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Det totala radiolyssnandet går ner i Sifos tredje rapport för i år och det totala antalet lyssnare backar med 5 procent. Både SR och MTG Radio tappar, men SBS Radio går emot trenden.


Den dagliga räckvidden har gått ner med nära 4 procentenheter till 74 procent under april-juni, jämfört med motsvarande period i fjol. Även lyssnartiden tappar i undersökningen. Svenskar mellan 9-79 år lyssnar i genomsnitt 152 minuter på radio varje dag, vilket är en nedgång med knappt 3 procent.

SR fortsätter att backa gentemot de kommersiella kanalerna och har nu en lyssnartidsandel på drygt 60 procent, jämfört med privatradions 33 procent. SR tappar 5 procent av lyssnarna under perioden jämfört med motsvarande period i fjol och MTG Radio förlorar ännu fler, 7 procent. SBS Radio har totalt färre antal lyssnare än MTG Radio, men går emot de övriga nätverken och ökar antalet lyssnare med 3 procent.

Det är framför allt SBS nationella kanal The Voice som sticker ut genom att öka antalet lyssnare med nästan 30 procent under perioden. Bland förlorarna syns MTG Radios NRJ som tappat 16 procent av sina lyssnare, enligt undersökningen.

Webbradions snabba lyssnartillväxt på senare år visar en inbromsning i rapporten. Den direktsända webbradion når omkring 1 miljon lyssnare under en vecka.

Nationella radiokanalerP4 2274 (-5)Rix FM 1363 (-6)P1 844 (-3)P3 815 (-6)Mix Megapol 794 (-4)City 3 686 (2)Lugna Favoriter 309 (1)NRJ 158 (-16)The Voice 218 (30)

RadionätverkSR 3524 (-5)MTG Radio 1805 (-7)SBS Radio 1169 (3)

Totalt lyssnandeSverige i helhet 5737 (-5)Kommersiella kanaler (PLR) 2622 (-3)Närradio 193 (-9)

Siffrorna kommer från Sifo media och avser perioden 31/3-8/6 2008, jämförelsen är gjord mot motsvarande tid 2007. Siffrorna anger tusentals lyssnare i åldern 9-79 år och förändringen avser procent.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.