Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Radiobranschen vill ta över P2:s frekvens

Publicerad: 25 Oktober 1999, 06:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Reklamradion ökade antal lyssnare i senaste Ruab med 0,7 procentenheter jämfört med samma period 1998. Det får Radioutgivarnas VD Christer Jungryd att kräva bättre effekt åt reklamradion.


Den kommersiella radions branschorganisation Radioutgivarföreningen (RU) gör

sin egen tolkning av de senaste Ruab-siffrorna och ropar "All time high för

kommersiell radio". RU tar också tillfället i akt att försöka väcka opinion om

hur frekvensutrymmet i Sverige ska användas. RU:s VD Christer Jungeryd har

repat mod efter årets dämpade radioreklamförsäljning och kräver nu att

reklamradion ska få ta över P2:s frekvenser så att reklamradion ska kunna sända

på starkare effekt.

- Att ge 156.000 lyssnare klassisk musik i P2 är inget effektivt sätt att

använda frekvensutrymmet. Privat, reklamfinansierad radio växer i betydelse och

det vore rimligt att vi fick disponera ytterligare frekvensutrymme i framtiden,

säger han.

P2 hade 156.000 lyssnare i senaste Ruab. Samma period förra året hade P2

148.000 lyssnare. Privatradion hade totalt 2.419.000 lyssnare i senaste Ruab

och 2.358.000 samma period förra året.

Rolf van den Brink

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.